تاثیر سبک زندگی در ضریب هوشی

با وجود اینکه  تاکنون مطالعات و پژوهش های بسیاری در تاثیر بد مشروبات الکلی بر سلامت انسان ارائه شده است اما هنوز در بسیاری از نقاط دنیا مردم تمایل زیادی در مصرف این نوشیدنی ها دارند . شکی وجود ندارد که مصرف مشروبات الکلی سلامت عمومی بدن را به خطر انداخته  و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهد . یکی از مهمترین اثرات بد آن ایجاد اختلال در کبد است . 

پژوهشگران سوئدی در تحقیقات جدید خود دریافتند که علاه بر موارد فوق و خطرات جسمانی ، مصرف این نوع نوشیدنی ها خطر کاهش آی کیو (IQ) یا ضریب هوشی را در جوانان افزایش می دهد . Sara Sjolund  دانشجوی دکترای موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد در این رابطه اظهار داشت که افراد با انتخاب زندگی سالم ، IQ بالاتری را نیز خواهند داشت .

او در ادامه اعلام کرد : آزمایش ها و تحقیقات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین ضریب هوشی و سلامت وجود دارد . در این بررسی ها ، محققان در کودکان ارتباط این دو یعنی شرایط مختلف سلامت و ضریب هوشی را مورد سنجش قرار داده و در بزرگسالان آن ها را همراه با واسطه های ارتباطی از جمله موقعیت اجتماعی و اقتصادی که ممکن است ضریب هوشی را تحت تاثیر قرار دهد ، بررسی کردند .

در این تحقیقات داده ها و اطلاعاتی از 49 هزار و 321 نفر مرد سوئدی که در طول سال های 1951 تا 1949 به دنیا آمده و کسانی که در سال های بین 1969 تا 1971 برای خدمت نظامی در سوئد ثبت نام کرده بودند ، مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفت .  

این دانشجوی پژوهشگر در این رابطه  اعلام کرد  : در آزمون ارتش سوئد تست ضریب هوشی وجود دارد که آن را ما در اختیار داشتیم . علاوه بر آن پرسشنامه ای به داوطلبان این تحقیقات ارائه کرده و در آن مصرف میزان مشروبات الکلی در هفته را جویا شده بودیم و در کنار آن الگوی نوشیدنی های فرد مورد پرسش قرار گرفت چرا که ممکن است برخی افراد به دستور پزشک مجبور به مصرف برخی داروها  باشند و علت آن نیز حائز اهمیت است . در این پرسشنامه از شرایط کودکی ، نوجوانی و بزرگسالی و مصرف دخانیات افراد نیز سوال شده بود .

گفتنی است در این پژوهش ، عواملی چون موقعیت اجتماعی و اقتصادی در افراد بزرگسال و برای دوران کودکی علائم روانی ، ثبات عاطفی و عادات مصرف مشروبات الکلی پدر در نظر گرفته شده بود .

Sara Sjolund در ادامه توضیحاتش افزود : ما دریافتیم نتایج ضریب هوشی پائین در آزمون های هوش در مردان جوان سوئدی با مصرف بیشتر مشروبات الکلی مرتبط است و در آن هر دو حالت مصرف کلی یا تفریحی مشروبات الکلی نیز مورد سنجش قرار گرفت .

لازم به ذکر است ، محققان معتقدند که نتایج این تحقیقات ممکن است در فرهنگ ها و کشورهای مختلف ، متفاوت باشد .

دکتر دنیل فاکستدت (Daniel Falkstedt) دستیار پروفسور در موسسه کارولینسکا در این رابطه توضیح می دهد که عملکرد ضعیف هوش در آزمون های هوش با توجه به عوامل و معایب دیگر همچون پس زمینه موقعیت اجتماعی بد یا فقر و مشکلات عاطفی می تواند ارتباط مستقیمی با مصرف مشروبات الکلی داشته باشد . در واقع تفاوت های مهم دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد که با کاهش ضریب هوشی مردان و مشروبات الکلی ارتباط داشته باشند .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Alcoholism: Clinical and Experimental Research منتشر شده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا