افزایش سرعت و کاهش هزینه تشخیص DNA نوعی انگل با نانوذرات طلا

در مقاله‌ای که اخیرا پژوهشگران در نشریه Small منتشر کرده‌اند، برای اولین روشی کارا برای شناسایی توالی DNA نوعی انگل موسوم به Leishmania infantum kinetoplast ارائه کردند. در این روش از نانوذرات برای تسهیل فرآیند شناسایی و توالی‌سنجی استفاده شده است.

روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) یک روش استاندارد برای شناسایی وجود نوع مشخصی از DNA در یک ماده است. در این روش از یک آنزیم و دو آغازگر به همراه زنجیره‌ای از توالی‌های اسیدهای نوکلئیک استفاده می‌شود که این زنجیره‌ها به عنوان نقطه آغازین نسخه‌برداری از DNA به کار گرفته می‌شود. زمانی که فرآیند شناسایی نشان داد که DNA مورد نظر وجود دارد آنگاه میلیون‌ها نسخه از آن DNA ساخته می‌شود.

در این روش نیاز به تغییر دقیق دمایی و استفاده از ابزارهای پیچیده و گرانقیمت است. به همین دلیل روش‌های جایگزینی برای این کار ارائه شده است.

محققان این پروژه طراحی جدیدی از روش تکثیر ایزوترمال را ارائه کردند که در آن با استفاده از آغازگرهای برچسب‌دار و نانوذرات طلا به همراه میکرودانه‌های مغناطیسی فرآیند انجام می‌شود.

خواص مغناطیسی رشته‌های اولیه موجب تسهیل فرآیند تخلیص و تغلیظ در نسخه برداری از DNA می‌شود. این کار به دلیل امکان استفاده از میدان مغناطیسی در جداسازی است. از سوی دیگر نانوذرات طلا به راحتی با استفاده از روش‌ شناسایی الکتروکاتالیست قابل تشخیص هستند. بنابراین استفاده از نانوذرات برچسب‌دار طلا و میکرودانه‌های مغناطیسی موجب تبدیل شدن روش تکثیر ایزوترمال به یک روش سریع و ساده خواهد شد.

این روش با موفقیت روی شناسایی توالی DNA نوعی انگل که مسؤول بیماری در برخی سگ‌ها است مورد استفاده قرار گرفت. این روش از حساسیت و تکرارپذیری بالایی برخوردار است. این گروه تحقیقاتی از این روش روی شناسایی انگل در سگ‌ها استفاده کرده و نتایج قابل توجهی دریافت کردند.

به گزارش ایسنا، نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Magnetic Bead/Gold Nanoparticle Double-Labeled Primers for Electrochemical Detection of Isothermal Amplified DNA در نشریه Small منتشر شده است.