چاقی خطر ابتلا به تنبلی تخمدان را افزایش می‌دهد

اگرچه گفته می‌شود،علل اصلی ایجاد کننده این بیماری هنوز بطور قطع مشخص نیست،لیکن برخی از متخصصان از عواملی نظیر شیوه تغذیه غلط وزندگی کم تحرک به عنوان عوامل تشدید کننده بیماری نام برده و معتقد هستند شیوع این بیماری همراه با تغییر در الگوی زندگی از سبک سنتی به ماشینی افزایش چشمگیری یافته است. اینکه این بیماری چه عوارضی ایجاد می‌کند ونقش آن در ناباروری تا چه میزان پررنگ است ؟پرسشی است که متخصصان پاسخگوی آن هستند.

تغییر در نظم قاعدگی اولین نشانه

دکتر سپیده خداوردی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این خصوص گفت: تنبلی تخمدان به معنی اختلال عملکرد تخمدان است. این بیماری به سندروم تخمدان پلی کیستیک هم معروف است و معیارهای تشخیص بیماری بر اساس تستهای آزمایشگاهی،سونوگرافی و شرح علائم بیماری است.

اولین نشانه تنبلی تخمدان اختلال در نظم قائدگی است بطوریکه فرد از زمان آغاز سیکل قاعدگی یا پس از مدتی دچار بی نظمی است

اولین نشانه بیماری اختلال در نظم قائدگی است بطوریکه فرد از زمان آغاز سیکل قاعدگی یا پس از مدتی دچار بی نظمی است واغلب زمان مشخص و طول مدت خونریزی متغیر است ودلیل آن این است که تخمدان فرد بر طبق فیزیولوژی طبیعی عمل نکرده و استروژن وپروژسترون که از هورمونهای طبیعی زنانه هستند از نظم مشخصی پیروی نمی‌کنند. در بدن افراد مبتلا به تنبلی تخمدان معمولا استروژن بسیار زیادی وجود داشته  ویک سری از هورمونهای مردانه که در بدن همه خانمها بطور طبیعی و به میزان کم وجود دارد در این افراد سطح بیشتری دارد که باعث ایجاد علائم بالینی می‌شود.

آکنه مقاوم. پرمویی وریزش مو

دکتر خداوردی افزود:درمواردی فرد مبتلا با علائم دیگری مراجعه می‌کند که پس از تشخیص متوجه می‌شویم به بیماری مبتلا است. یکی از این نشانه‌ها آکنه مقاوم به درمان است که اغلب به صورت بروز جوشهایی در ناحیه صورت ،بازو و تنه همراه است. این افراد در وهله اول به متخصص پوست مراجعه می‌کنند وبه تشخیص آنها به متخصص زنان معرفی می‌شوند.  پرمویی در ناحیه صورت،زیرچانه،شکم و یا قسمت پایین شکم و ران از علائم دیگری است که به تشخیص بیماری کمک می‌کند.

نقش تنبلی تخمدان در ناباروری

این متخصص زنان ضمن اشاره به نقش موثر کارکرد تخمدان بر باروری افزود: زمانیکه تخمدان عملکرد خوبی ندارد وتعادل هورمونی استروژن و پروژسترون برهم خورده باشد ،در واقع نسبتها برقرار نبوده و تخمک گذاری هم نظم مناسبی نخواهد داشت. اگر تخمک گذاری صورت نگیرد طبعا اسپرم هم به لقاح نمی‌انجامد. در خانمی که قصد بارداری دارد و به تنبلی تخمدان مبتلا است زمان در نظر گرفته شده برای وقوع حاملگی باید طولانی تر از خانمی باشد که مشکلی ندارد. بطوریکه اگر برای افراد سالم یک سال زمان در نظر گرفته می‌شود که بدون استفاده از روشهای جلوگیری، بارداری صورت بگیرد برای این افراد زمان طولانی تر نیاز است.

وی در ادامه گفت: این نقص، مساوی با ناباروری مطلق نیست ونمی‌توان گفت خانمی که این مشکل را دارد هرگز باردار نخواهد شد لیکن گفتنی است درصد کسانیکه نازایی دارند و برای بچه دار شدن نیاز به استفاده از روشهای کمک باروری دارند ،نسبت به گروهی که این بیماری را ندارند بیشتر است.نکته قابل ذکر این است که در همین افراد که به دلیل تنبلی تخمدان نازایی دارند و اغلب افزایش وزن دارند در مواردی با کاهش وزن و حتی بدون استفاده از روشهای کمک باروری حاملگی صورت می‌گیرد.

نقش تغذیه در ابتلا به بیماری

دکتر خداوردی با تأکید بر نقش اساسی تغذیه سالم در کاهش ابتلا به بیماریها گفت: سبک زندگی سالم منوط بر دو بخش تحرک و تغذیه است.توجه به این دو عامل بر  سلامت  زندگی فرد اثر گذاشته و بیماریهای تخمدان هم از این قاعده مستثنی نیستند. تحقیقات نشان داده است که عدم تغذیه مناسب و خودداری از تحرک و تغییر الگوی غذایی به استفاده از فست فودها بر ابتلا به بیماریها اثر دارد. در مورد این بیماری باید گفت بیشتر از آنکه نقش تغذیه ناصحیح  درابتلا موثر باشد،ثابت شده است که این تأثیر در فردی که مبتلا به تنبلی تخمدان است به مراتب شدیدتر و عوارض آن زودتر ایجاد می‌شود.

اگر انتظار ما برای وقوع عوارضی نظیر دیابت،فشار خون،چربی خون وپوکی استخوان در افراد سالم در سنین بالاتر است در افراد مبتلا به دیابت این عوارض در سنین پایین تری ظهور می‌یابند. در نتیجه اگر فردی مبتلا به تنبلی تخمدان باشد و تغذیه نامناسبی هم داشته باشد،این عوارض در او به شکل تصاعدی ایجاد می‌شود.

تنبلی تخمدان یک بیماری سیستمیک است

این متخصص زنان عنوان کرد: در گذشته یعنی حدود 10 سال پیش ،در زمینه این بیماری تحقیقات گسترده وجود نداشت و تنبلی تخمدان را تنها یک بیماری زمینه ای می‌دانستند که تنها باعث بروز اختلال خونریزی می‌شود و نهایتا در بارداری تأثیر می‌گذارد. لیکن در حال حاضر مسأله فراتر از این رفته است بطوریکه محققان به نقش این بیماری در بروز دیابت،چربی خون ،فشارخون ،سرطان رحم ،مسائل زیبایی نظیر آکنه وپرمویی،چاقی و پوکی استخوان رسیده اند.

با اینکه علل بخشی ازموارد تنبلی تخمدان وابسته به ژنتیک است ،لیکن نقش تغذیه و پرهیز از ابتلا به چاقی در کاهش عوارض آن موثر است

با اینکه علل بخشی ازموارد بیماری وابسته به ژنتیک است ،لیکن نقش تغذیه و پرهیز از ابتلا به چاقی در کاهش عوارض آن موثر است.متأسفانه این بیماری داروی خاصی ندارد و درمان قطعی ندارد و با فرد تا زمان یائسگی همراه است. از این رو این افراد باید مرتب تحت نظر پزشک باشند و آزمایشهای غربالگری را انجام دهند وبرای برقراری قاعدگی‌های منظم دارو مصرف کنند.

وی در پایان تاکید کرد: بیشتر مبتلایان به بیماری، در ناحیه شکمی افزایش وزن دارند بطوریکه نسبت دورکمر این افراد به نسبت دور باسن افزایش پیدا می‌کند.از این رو کنترل وزن  در آنها ضرورت دارد و  اولین و بهترین درمان برای آنها کاهش وزن اولیه حداقل به میزان 5 تا 10 درصد از وزن حاضر است. اقدام بعدی استفاده از یک رژیم غذایی متعادل  برای جلوگیری از افزایش مجدد وزن بوده و در آخر.تحرک کافی و ورزش خصوصا ورزش ایروبیک برای کاهش عوارض بیماری ضرورت دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا