نیاز به تغییر در طراحی حفاظ ماشین آلات صنعتی

نصب حفاظ های مناسب جهت جلوگیری از آسیب های ناشی از كاركرد ماشین و برخورد كارگران با آن، ازجمله موضوعات بسیار مهم در امر ایمن سازی ماشین آلات صنعتی است. طراحی حفاظ ماشین آلات، موضوع مهمی در ارگونومی و ایمنی بوده و در آنتروپومتری دست، توجه زیادی را به خود معطوف داشته است. به همین منظور نیز به تازگی مطالعه ای در این زمینه انجام شده است که هدف این تحقیق، استخراج ابعاد بخش های مختلف دست كاركنان در یك مركز صنعتی، طراحی یك نوع حفاظ ثابت شبكه ای مستطیل شكل در یك ماشین صنعتی و به كارگیری اطلاعات حاصله در استانداردسازی حفاظ ماشین آلات صنعتی كشور به منظور پیشگیری از حوادث است.

برخی پارامترها در مقایسه با استاندارد OSHA كاهش و برخی افزایش یافته است. هم چنین استاندارد 11800 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیاز به بازبینی دارد.

در این پژوهش تعداد 97 نفر از كاركنان زن و مرد شاغل در یك واحد صنعتی جهت اندازه گیری 13 بعد آنتروپومتری دست راست مورد مطالعه قرار گرفتند. سپس جهت طراحی حفاظ ثابت مناسب، برای ابعاد طولی صدك 99 مردان و برای ضخامت (قطر) و پهنا، صدك 1 زنان محاسبه گردید.

یافته ها نشان داد که بر اساس اندازه های به دست آمده، حفاظ ثابت مناسب با فاصله ایمن حفاظ تا قسمت خطرناك 61/ 196 میلی متر، طول شكاف 19/ 10 میلی متر و عرض شكاف 29 /8 میلی متر طراحی گردید. مقایسه 6 پارامتر اصلی (شامل PIP،DIP،MCP، DPC، TE و WR) در این مطالعه با استاندارد OSHA، نشان داد كه پارامترهای PIP و WR كاهش یافته و در نقطه مقابل نیز پارامترهای DIP، MCP و TE افزایش یافته اند. البته باید یادآور شد که DCP به علت نبود اطلاعات كافی در OSHA مقایسه نشد.

طراحی حفاظ ماشین آلات جهت جلوگیری از حوادث صنعتی جزء لاینفك ایمنی كار است. مقایسه پارامترهای PIP،DIP،MCP DPC،TE و WR در مطالعه حاضر نشان می دهد كه برخی پارامترها در مقایسه با استاندارد OSHA كاهش و برخی افزایش یافته است. هم چنین استاندارد 11800 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیاز به بازبینی دارد.

منبع: محمد امین موعودی، 1394. مطالعه ای جهت طراحی حفاظ ماشین آلات صنعتی، مجله ارگونومی، سال سوم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا