بسترهای مناسبی برای استفاده از فناوری های مرتبط با حفظ محیط زیست وجود دارد

به گزارش سینا پرس از پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسینعلی بهرامی اظهار کرد: استفاده از فناوری های جدید نقش بسزایی در حفظ محیط زیست دارد و بستر مناسبی در زمینه فناوری های مرتبط با فرسایش، ریزگردها، آلودگی هوا و آلودگی آب در ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد.

وی افزود: با توجه به نبود ساختار مناسب در امر پیگیری مسایل زیست محیطی، حتی انعقاد تفاهم نامه با سازمان محیط زیست نیز نتوانست زمینه همکاری دو نهاد را تقویت کند.

بهرامی گفت: امیدواریم با تعیین و معرفی نماینده محیط زیست در ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه همکاری ها به ویژه در بهره مندی محیط زیست از فناوری های پیشرفته تقویت شود.

وی درباره راهکارهای برطرف کردن مشکلات حوزه محیط زیست اظهار کرد: فرهنگ سازی در فضای عمومی، نخبگان و مسوولان، علمی کردن نگاه به بحث محیط زیست و تدوین استانداردهای لازم از جمله راهکارهایی است که در راستای برطرف کردن مشکلات این حوزه تاثیرگذار است.

بهرامی ادامه داد: رعایت ملاحظات زیست محیطی و رعایت دقیق جرایم متجاوزان محیط زیست نیز از دیگر راهکارهایی است که موجب رفع مشکلات و مسایل این حوزه می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر چه برخی به سازمان محیط زیست به عنوان یک مانع نگاه می کنند، گفت: این افراد با تمام فراز و نشیب ها و قوانین موجود، در عمل از این موانع عبور کرده و سازمان حفاظت محیط زیست را دور می زنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال چگونه است که کارخانه هایی چون فولاد که مصرف آب بالایی دارند در نقاط کویری ساخته می شود یا سدهایی در مناطقی ساخته می شود که با قطع شدن حقابه های محیط زیست تمام اکوسیستم پایاب سد دگرگون می شود و حتی به تخلیه روستاها و تعطیلی فعالیت های کشاورزی می انجامد.

وی افزود: در مواردی حتی به مرحله آبگیری هم نمی رسد که این نشانگر این است که سازمان حفاظت محیط زیست نتوانسته است در زمینه آمایش سرزمین نقش تعیین کننده ای ایفا کند یا اصلا این نقش از این سازمان گرفته شده است.

بهرامی افزود : آمایش سرزمین به مفهوم آن است که هر گونه توسعه باید با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی صورت گیرد که متاسفانه این نقش تاکنون مغفول مانده است و غفلت از این امر تخریب روزافزون محیط زیست را به دنبال دارد.

وی همچنین به ضرورت تدوین استانداردهای زیست محیطی با توجه به مقتضیات بومی اشاره کرد و گفت: در این زمینه ما معمولا تابع استانداردهای اروپایی هستیم که خود در دوره انقلاب صنعتی بدترین خسارت ها را به محیط زیست وارد کرده اند و رشد و توسعه خود را نیز انجام داده اند و کشورهای در حال توسعه را در یک پارادایم پیچیده گرفتار کرده اند.

بهرامی گفت :بسیاری تلاش دارند سهم عوامل طبیعی در بروز مشکلات زیست محیطی را هم به گردن عوامل انسانی بیندازند که این دور از انصاف است و باید در بحث مشکلات محیط زیست سهم عوامل انسانی را از سهم طبیعت تفکیک کرد و باید بررسی کرد که به طور واقعی آیا تنها عوامل انسانی در این مشکلات دخیل هستند یا خود طبیعت نیز سهمی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا