دستاورد محققان دانشگاهی در بی‌نیازی کشور از واردات 100 میلیاردی آنزیم

 مرکز تولید صنعتی آنزیم از سوی پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی شد.آنزیم‌ها موادی هستند که در حوزه‌های مختلف چون تولید شوینده‌ها، تولید دارو در صنایع داروسازی و همچنین در صنایع غذایی کاربرد دارند.

این مرکز در تلاش است با توجه به واردات 100 میلیارد تومانی آنزیم در کشور ، آنزیم‌های صنایع مختلف غذایی و دارویی را تامین کند.

دکتر رضا روستاآزاد مجری طرح نیز در نشست خبری امروز با بیان این که آنزیم‌ها در سه نوع مختلف تولید می‌شوند، گفت: تولید آنزیم طبیعی یکی از روش‌های تولید این ماده است که در این روش از کشتار دام آنزیم‌های مورد نظر تولید می‌شود و در حال حاضر پاکستان اقدام به تولید این نوع ماده می‌کند.

 

وی روش آزمایشگاهی را از دیگر روشهای تولید این ماده ذکر و اظهار کرد: برای کارهای تحقیقاتی اقدام به تولید آنزیم‌های مورد نظر در فاز آزمایشگاهی می‌شود . علاوه بر آن روش صنعتی از دیگر روش‌های تولید این ماده است که از طریق روش‌های بیوتکنولوژی اقدام به تولید انبوه آنزیم‌ها می‌شود.

مجری طرح تولید آنزیم در دانشگاه شریف، آنزیم‌ها را پروتئین‌هایی با زنجیره طولانی دانست و یادآور شد: این ماده با ساختارهای خاص، در شکستن مولکول‌های بزرگ کاربرد دارد.

 

 

روستاآزاد حوزه‌های صنایع غذایی، انرژی، داروسازی و دامداری را از حوزه‌های کاربرد آنزیم‌ها نام برد و یادآور شد: بیشترین سهم بازار (34 درصد) مربوط به آنزیم‌هایی با مصرف خانگی است که این نوع آنزیم‌ها در تولید شوینده‌ها کاربرد دارد.

وی سهم بازار جهانی از تولید آنزیم‌های صنایع غذایی را 27 درصد دانست و ادامه داد: سهم بازار از تولید آنزیم‌های بایوانرژی 16 درصد است که این آنزیم‌ها در تولید اتانول و بایوفیول به کار برده می‌شود.به گفته وی سهم بازار از تولید آنزیم‌های خوراک دام 13 درصد است.

مجری طرح با اشاره به میزان فروش آنزیم‌ها در بازار جهانی خاطرنشان کرد: بزرگترین تولید کننده آنزیم‌ها مربوط به دو شرکت دانمارکی و آمریکایی است که بر این اساس سهم شرکت دانمارکی 47 درصد، سهم شرکت آمریکایی 21 درصد و سهم شرکت آلمانی نیز 26 درصد است.

ضمن آن که بر اساس آمارها در سال 2000 ، آنزیم‌ها به میزان 2 میلیارد کرون به فروش رسید که این میزان در سال 2012 به 21 میلیارد کرون افزایش یافت.این محقق به وضعیت مصرف آنزیم در کشور اشاره کرد و گفت: از سال 88 تا 92 حدود 100 میلیارد تومان واردات آنزیم به کشور داشته‌ایم.

وی کشورهای دانمارک، آلمان، امارات، ترکیه، گرجستان و پاکستان را از کشورهای عمده‌ای دانست که ایران اقدام به واردات آنزیم از آنها کرده است و خاطرنشان کرد: 40 میلیارد از 100 میلیارد تومان واردات آنزیم ایران از طریق کشور دانمارک صورت می‌گیرد.

مجری طرح همچنین به فرآیند تولید صنعتی آنزیم در دانشگاه شریف اشاره کرد و توضیح داد: از موادی چون آب پنیر، پساب کارخانجات الکل‌سازی، نشاسته و آرد سویا اقدام به تولید آنزیم مورد نظر می‌شود به گونه‌ای که قبل از تولید آن شیرابه‌ای که حاوی آنزیم است خالص‌سازی و با ترکیب با مواد دیگر به صورت آنزیم‌های جامع یا مایع تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: آنزیم‌های مایع در صنایع غذایی و آنزیم‌های جامد در صنایع شوینده به کار برده می‌شود.

روستاآزاد گفت: 34 درصد آنزیم‌های مورد نیاز کشور در بخش شوینده‌ها مصرف می‌شود و پس از آن صنایع غذایی 28 درصد از آنزیم‌ها را استفاده می‌کند.

وی با تاکید بر این که در بخش بایو انرژی و داروسازی آنزیم‌های مصرفی بسیار پایین است، ادامه داد: در کشور به دلیل دسترسی به منابع نفت و گاز مصرف آنزیم‌ها در تولید بایوفیول و اتانول بسیار پایین است.روستاآزاد با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی مرکز تولید صنعتی آنزیم در دانشگاه شریف یادآور شد: در ایران به دلیل وجود ضایعات زیاد کشاورزی و انباشت دانش در کشور به راحتی می‌تواند با توسعه این مرکز اقدام به تولید آنزیم‌های مورد نیاز در صنایع مختلف کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا