دخالت برخی باشگاه ها درحرفه فیزیوتراپی

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با انتقاد از دخالت برخی افراد فاقد صلاحیت در حوزه درمانی و خدماتی فیزیوتراپی گفت:متاسفانه در برخی ازباشگاه های ورزشی و کلینیک ها افرادی غیرحرفه ای مشغول فعالیت در زمینه فیزیوتراپی هستند که باید نظارت جدی از سوی ارگان ها و مسئولین حوزه سلامت صورت گیرد.

 دکتر محمد علی محسنی بند پی امروز سه شنبه در نشست خبری چهارمین سمینار تازه های الکتروتراپی ایران در جمع خبرنگاران افزود:اخیرا دیده شده است که کارشناسان تربیت بدنی و سایر رشته ها در امور درمانی و خدمات فیزیوتراپی دخالت کرده که منجر به عوارض بسیار جدی در فرد مراجعه کننده شده است.
وی با اشاره به آمادگی این انجمن برای همکاری و نظارت بر مراکز خدمات توانبخشی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه داد:این انجمن با دارا بودن 7 هزار فیریوتراپیست می تواند به عنوان بازوی نظارتی در جهت آگاهی بخشی به مردم ، پیشگیری از بیماری های عضلانی و اسکلتی و جلوگیری از دخالت افراد بدون صلاحیت در حوزه فیزیوتراپی همکاری داشته باشد.

**مسکوت ماندن دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در کشور 
دکتر محسنی بند پی ازاجرایی نشدن طرح دکترای حرفه ای این رشته انتقاد کرد و گفت:در بسیاری از کشورهای جهان رشته فیزیوتراپی از مقطع فوق لیسانس به دکترای حرفه ای ارتقا پیدا کرده است اما در ایران پس از سال ها تلاش انجمن فیزیوتراپی همچنان وضعیت دکترای حرفه ای این رشته مسکوت مانده است.
عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی افزود: از سال 86 که مجوز جذب دانشجو از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی داده شد فقط یک دوره دانشجو دردانشگاه علوم پزشکی تهران در این رشته پذیرفته شده و بعد از آن متوقف شد.
محسنی بند پی با بیان اینکه نیاز به دکترای حرفه ای دراین رشته در کشور به شدت احساس می شود، افزود: با توجه به اینکه کشور به سمت سالمندی پیش می رود و نیاز به خدمات درمانی و توانبخشی دراین حوزه بیش از گذشته وجود دارد ضروری است که این رشته برای خدمات رسانی و رفاه مردم ارتقا یابد.
وی افزود:حدود 10 سال است که بسیاری از کشورها مانند کانادا، ژاپن، استرالیا، آمریکا و پاکستان این رشته را ارتقا داده اند اما بسیاری از جوانان ایرانی که اشتیاق ادامه تحصیل در این رشته را دارند مجبور شده اند به پاکستان سفر کنند.
محسنی بند پی توضیح داد: شایسته نیست که جوانان ایرانی برای ادامه تحصیل در این رشته به کشورهای همسایه سفر کنند و این شرایط به جایی رسیده است که وزارت بهداشت پاکستان سومین سال است که در ایران آزمون ورودی برگزار می کند و دانشجو می پذیرد. 
وی گفت: درحال حاضر دانشگاه های ایران از پیشرفت های علمی و آموزشی زیادی برخوردارند و توانایی جذب و آموزش را دارند؛ چرا با این اقدام سبب خروج نخبگان و تحصیل کرده ها و همچنان خروج ارز باشیم .
عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستیی گفت:الکتروتراپی یکی از ارکان مهم رشته فیزیوتراپی است که تاثیر گسترده ای در پیشگیری، درمان و کاهش درد بیماران دارد و در چهارمین سمینار تازه های الکتروتراپی به آخرین یافته های علمی در این حوزه می پردازیم. 

***ارائه درمان های نوین الکتروتراپی برای کاهش دردهای عضلانی و اسکلتی 
دبیرعلمی چهارمین سمینار تازه های الکتروتراپی ایران نیز در این نشست خبری از ارائه آخرین یافته های علمی حوزه فیزیوتراپی، درمان های نوین الکتروتراپی در کاهش دردهای عضلانی و اسکلتی در این سمینار خبر داد.
دکتر سیامک بشردوست تجلی با اشاره به اینکه رشته فیزیوتراپی 50 سال است در ایران پایه گذاری شده است، گفت: دراین سمینار 6 محور مورد تبادل نظر قرار می گیرد که یکی از آنها در باره لیزرهای کم توان و پرتوان است. با استفاده از لیزرهای کم توان و پرتوان می توان زخم های مقاوم به درمان را بهبود بخشید و خطر ترمیم نشدن مناسب بافت های همبندی را برطرف کرد.
وی توضیح داد: افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، عروقی یا بی حرکتی در اثر کهولت سن مبتلا به زخم های مزمن و مقاوم به درمان می شوند با کمک لیزرهای کم توان و پرتوان بهبود می یابند. 
دبیرعلمی چهارمین سمینار تازه های الکتروتراپی ایران گفت:استفاده از طب سوزنی همراه با الکتروتراپی (الکترو اکو پانچر) از دیگر روش هایی است که در این سمینار مورد بررسی قرار می گیرد.استفاده از تحریکات الکتریکی به همراه سوزن مخصوص که از طریق پوست در داخل عضله و بافت انتقال می یابد می تواند در کاهش درد نیز موثر واقع شود. 
بشر دوست تجلی اظهار کرد:همچنین مطالعات مگنت تراپی یکی دیگر از محورهای است که به شدت مورد اقبال است که در کاهش دردهای عضلانی و اسکلتی موثر است.
وی با بیان اینکه بیش از 700 فیزیوتراپیست در این سمینار، کاربرد روش های درمانی الکتروتراپی را مورد بحث و بررسی قرار می دهند، افزود:این سمینار دارای امتیاز بازآموزی برای تمام فیزیوتراپیست ها در مقاطع مختلف، فیزیوتراپیست های ورزشی، متخصصان ارتوپدی، مغز و اعصاب، طب فیزیکی، پزشکان عمومی، نورولوژیست ها و سایر گروه های پزشکی است.
چهارمین سمینار تازه های الکتروتراپی ایران با هدف ارتقای سطح علمی فیزیوتراپیست ها و آشنایی بیشتر جامعه با خدمات فیزیوتراپی در روزهای 24 و 25 دی ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا