رسانه، رسانه است نه یک حزب و نهاد سیاسی

دکترخانیکی از زاویه جامعه‌شناسی رسانه به این سوال خبرنگار سیناپرس که "آیا در وضعیت فعلی ساختار رسانه‌ای ما اعتدال وجود دارد یا نه؟" پاسخ داد.

این استاد ارتباطات گفت: سالهاست که بحث و جدل بر سر تعاریف اعتدال شکل گرفته و تعاریفی از مواضع گروهی و سیاسی و جناحی، دیدگاه‌های شخصی و رویکردهای پیشنهادی و نیز توصیه، تجویز، تهدید و حتی دیکته کردن بیان شده است.

وی ادامه داد: اعتدال نیازمند توصیف و تبیین است، علاوه بر این، نکته مهم‌تر این است که بگوییم اعتدال مفهومی است که توسط رسانه‌ها باید عملیاتی و اجرایی شود.

به عقیده این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی باید در این زمینه به 5 نکته دقت کرد: نخست اینکه که اعتدال هدف نیست بلکه وسیله است؛ دوم اینکه ساختار مهم است نه رفتار و شناخت اعتدالی و اینکه اعتدال دعوت به مشی و اخلاق نیست، اعمال سیاست‌ها و ساختارهای اعتدالی است. سوم اینکه اعتدال به معنای راهی میانه در بین حاکمیت قانون و بی‌قانونی یا راهی میان اعمال حاکمیت و رانت نیست بلکه اعتدال واقعا در برابر افراط معنا پیدا می‌کند

خانیکی ادامه داد: نکته چهارم این است که اعتدال به معنای حرکتی است برای اجماع بر سر اهداف و نیازهای ملی. مساله پنجم هم بالا بردن ظرفیت مادی و معنوی جامعه و حتی ایجاد ظرفیت جدید است تا بتوان بر ساختاری که به سمت بی‌اعتدالی و افراط سوق می‌دهد غلبه پیدا کرد.

خانیکی تصریح کرد: جامعه ما پر از شکاف اجتماعی بین آرمان‌گراها و واقعیت‌گراها، تبعیض و به حاشیه راندگی نخبگان و در عین حال پر از کینه و بغض و نفرت و قطبی‌شدن‌های به ناروا و غلط است و رسانه‌ها باید بتوانند بر این فضا غلبه پیدا کنند.

رسانه‌هایمان معتدل نیستند

خانیکی در ادامه گفت: مدعای من در زمینه رسانه این است که رسانه‌های ما در وضعیت عدم تعادل ساختاری هستند یعنی ماحصل تولیدات رسانه‌ها یک محصول اعتدالی نیست.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در فضای رسانه‌ای گرفتار فقدان یک زبان معیار رسانه‌ای هستیم گفت: منظور از زبان معیار رسانه‌ای این نیست که همه رسانه‌ها باید یک حرف بزنند یا رسانه‌های منتقد یا مخالف دولت محدود شوند

اعتدال نیازمند توصیف و تبیین است، علاوه بر این، نکته مهم‌تر این است که بگوییم اعتدال مفهومی است که توسط رسانه‌ها باید عملیاتی و اجرایی شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر عملا دچار یک چند پارگی در حوزه عمومی هستیم و می‌بینیم که رسانه‌های بخش‌های مختلف حکومت حوزه عمومی معطوف به مساله مشترک را به چند پارگی و قطبی شدن تبدیل می‌کنند.

خانیکی تاکید کرد: در حال حاضر افرادی در رسانه ها هستند که می‌خواهند فضای عمومی را درست ‌کنند اما به لحاظ رفتاری عدم تعادل دارند، به جای عملیات رسانه‌ای شیوه عمل غیر رسانه‌ای و عملیات روانی دارند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما گرفتار یک جامعه غیر اخلاقی در انعکاس رسانه ای شده‌ایم، جامعه‌ای که در آن مرز نقد و تخریب با بیان واقعیت و بحران زایی آمیخته شده است و این است که به تعادل ضربه زده است.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر عدم تعادل ساختاری وزن رسانه‌های همسو با دولت با رسانه های مختلف به خصوص در فضای مجازی است و در این عدم تعادل نمی‌توان گفت که هم وزنی داریم.

خانیکی در پایان گفت: هرچند نمی‌توان انتظار داشت که در یک رسانه نظر رسانه‌نگار و روزنامه‌نگار مد نظر نباشد اما رسانه، رسانه است نه حزب و نهاد سیاسی و نباید رفتار غیررسانه‌ای در رسانه‌ها دیده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا