مصرف زیاد نوشابه های رژیمی، حساسیت زاست

دکتر محمدحسین عزیزی در گفت و گو با سیناپرس افزود: نوشابه هایی که با عنوان نوشابه های رژیمی در بازار وجود دارد، در واقع همان نوشابه های معمولی هستند، با این تفاوت که شکر از آنها حذف شده است.

وی اظهار داشت: در نوشابه های رژیمی به جای شکر، از ماده ای به نام «آسپارتام» استفاده شده است. آسپارتام ماده ای است که اگرچه قند نیست، اما شیرین است. این ماده در بدن، هضم و جذب نشده و فقط دفع می شود.

عزیزی ادامه داد: ماده آسپارتام فقط یک شیرین کننده مصنوعی است که شیرینی آن از خانواده کربوهیدرات ها نیست. به همین دلیل، این ماده کاملا بدون کالری است.

این مدرس دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: از آنجا که آسپارتام بدون کالری است، می توان گفت چیزی شبیه آب است که در آن کالری وجود ندارد،  اما باید در نظر داشت که مصرف بیش از اندازه آن هم بدون ضرر نیست. با اینکه این ماده تاییدیه سازمان استاندارد کشور را دارد، اما بهتر است به مقدار زیاد مصرف نشود.

وی توضیح داد: در نوشابه های رژیمی بجز اینکه بجای شکر، از ماده آسپارتام استفاده شده است، هیچ تفاوت دیگری با نوشابه های معمولی ندارد. همان رنگ های مصنوعی، گاز کربونیک، افزدونی ها و مواد نگهدارنده ای که در نوشابه های معمولی استفاده می شود، در این نوشابه های رژیمی هم وجود دارند. در نتیجه مصرف روزانه آنها، در طولانی مدت مخاطرات سنگینی را در پی خواهد داشت.

عزیزی تصریح کرد: موادی که در ترکیب نوشابه ها، اعم از رژیمی و معمولی وجود دارد، برای کودکان و زنان باردار بسیار خطرناک تر از افراد عادی است. با مصرف زیاد این مواد، ممکن است بیماری هایی نظیر سرطان، دیابت و انواع آلرژی ها دامنگیر فرد مصرف کننده شود.

درست است که نوشابه های رژیمی، شکر ندارد و به ظاهر از کالری بالایی برخوردار نیست، اما باید توجه داشت که غیر از شکر، تمام موادی که نوشابه های دیگر دارند، در نوشابه های رژیمی نیز یافت می شود

این مدرس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه گاز نوشابه برای سلامتی افراد خطری ندارد، اظهار داشت: گاز کربونیک که در نوشابه ها و برخی نوشیدنی های دیگر استفاده می شود، موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان استفاده از گاز کربونیک معتقدند که این گاز به هضم غذا کمک می کند. از طرفی مخالفان استفاده از این گاز معتقدند که مصرف گاز کربونیک در نوشیدنی ها، ناراحتی های گوارشی در پی خواهد داشت و همچنین هضم و جذب کلسیم در بدن را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران با تاکید بر اینکه افرادی که در معرض چاقی قرار دارند، نباید حتی از نوشابه های رژیمی استفاده کنند، یادآور شد : درست است که نوشابه های رژیمی، شکر ندارد و به ظاهر از کالری بالایی برخوردار نیست، اما باید توجه داشت که غیر از شکر، تمام موادی که نوشابه های دیگر دارند، در نوشابه های رژیمی نیز یافت می شود.

وی تصریح کرد: آب بهترین جایگزین برای نوشابه است، هرچند که خوشبختانه امروزه مصرف نوشابه نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است، چرا که خانواده ها از مضرات مصرف بیش از حد آن آگاه شده اند.

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا