برپایی نمایشگاه تحقیقات تجاری‌شده دانشگاه آزاد در آینده نزدیک

دکتر میرزاده در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر جمعی از افراد دانشمند، فرهیخته و با تجربه در هیاتهای امنای دانشگاه آزاد اسلامی با مجموعه دانشگاه همکاری می‌کنند، گفت: امروز دانشگاه آزاد اسلامی به یک الگوی جهانی تبدیل شده و علی رغم مشکلاتی که بر سر راه این دانشگاه است، توانسته سهم عمده‌ای از آموزش عالی ایران را به دوش بکشد.

وی خاطرنشان کرد: حضور 70 هزار عضو هیات علمی تمام وقت، نیمه وقت و مدعو در دانشگاه آزاد اسلامی، بیش از 11 میلیون متر مربع فضای علمی مسقف و دارا بودن 11 هزار کارگاه و آزمایشگاه در قالب طرح ساها، این دانشگاه را به یک گنجینه بزرگ علمی و فنی تبدیل کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه ملی و مردمی است

دکتر میرزاده تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی کاملا یک دانشگاه مردمی و ملی است که توانسته بار عمده ای را از دوش دولت بردارد.

وی به رقابت دانشگاه آزاد اسلامی با 2300 دانشگاه در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: از دو هزار و 855 دانشگاه موجود در ایران، تعداد 505 دانشگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما است، به عبارتی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی با 2300 دانشگاه در رقابت است. به همین خاطر برای ادامه فعالیت چاره‌ای جز کیفیت گرایی نداریم.

وی خطاب به مسؤولان واحدهای استان خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد دانشگاه‌های رقیب، دانشگاه آزاد اسلامی با بالا بردن رتبه علمی اساتید، ارتقای کیفیت آموزشی، افزایش طرح‌های برون دانشگاهی، توسعه مراکز رشد و مشارکت در اشتغال فارغ‌التحصیلان می‌تواند نقش بسزایی در آموزش عالی استان ایفا کند.

واحدهای دانشگاه آزاد با رعایت استانداردها و رویکرد کیفیت‌گرایانه پاسخگوی نیازهای اجتماعی باشند

دکتر میرزاده با اشاره به کاهش تقاضا برای رشته‌های کاردانی و کارشناسی و در مقابل افزایش تقاضا برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی، گفت: بر این اساس برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی معطوف و متمرکز به توسعه تحصیلات تکمیلی است تا بتوانیم پاسخگوی نیاز و تقاضای اجتماعی در زمینه تحصیلات تکمیلی باشیم.

وی تاکید کرد: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید با رعایت استانداردهای آموزش عالی و با رویکرد کیفیت گرایانه پاسخگوی این نیاز اجتماعی باشند.

دکتر میرزاده با بیان اینکه تنوع‌بخشی درآمدهای دانشگاه باید جزو امهات برنامه‌های واحدهای دانشگاهی باشد، خطاب به مسؤولان واحدهای این استان تاکید کرد: محور و تکیه شما نباید صرفا بر روی تامین درآمد از طریق شهریه دانشجویان باشد، اگر تنوع بخشی به درآمدها از طریق اجرای طرح‌هایی مانند ساها، طرح شفا، توسعه شرکت‌های دانش بنیان، جذب دانشجویان خارجی و … اتفاق بیفتد، بسیاری از موانع دانشگاه برطرف می‌شود.

دکتر میرزاده با تاکید بر اینکه هیچ دانشگاهی بدون هیات علمی تمام وقت و توانمند نمی‌تواند توسعه یابد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید برای جذب متقاضیان دارای مدرک دکترا برنامه ریزی کرده و آنها را جایگزین حق‌التدریسی‌ها کند و این موضوع یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بیش از نیمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاغل هستند، گفت: یکی از اقدامات مهم در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد امکان ادامه تحصیل برای مشتاقان آموزش عالی است. ما نمی‌توانیم و حق نداریم به بهانه نبود اشتغال حق ادامه تحصیل را از مردم بگیریم.

دکتر میرزاده در ادامه جلسه با اشاره به جذب بیش از 10 هزار عضو هیات علمی در دو سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا دو سال آینده بیش از 10 هزار عضو هیات علمی به مجموعه اعضای هیات علمی تمام وقت این دانشگاه افزوده خواهد شد و به یک گنجینه بزرگ علمی تبدیل می‌شود.

دکتر میرزاده در ادامه با اشاره به طرح سامانه آزمایشگاه‌های همکار دانشگاه آزاد اسلامی (ساها) گفت: ساها با دارا بودن 7600 آزمایشگاه و 3400 کارگاه، در واقع یک آزمایشگاه بزرگ ملی است که نرم افزار سامانه این طرح نیز توسط دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی نوشته شده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: برای استفاده از این سامانه، هیچ محدودیتی حتی برای دانشجویان غیر دانشگاه آزاد اسلامی نیز وجود ندارد و هرکسی از هرجای کشور می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و از خدمات آن استفاده کند که به یک گنجینه بزرگ علمی تبدیل شده است.

وی با اشاره به محصولات تجاری‌سازی شده دانشگاه آزاد اسلامی از برپایی نمایشگاه تحقیقات تجاری شده دانشگاه برای نخستین بار خبر داد.

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید نوآوری در ایجاد رشته‌های جدید داشته باشند

وی با تاکید بر اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید نوآوری در ایجاد رشته‌ها داشته باشند، گفت: باید در رشته‌هایی مانند پرستاری که نیاز کشور است، بتوانیم نیروی کارآمد تربیت کنیم.

به گزارش ایسنا، رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به طرح شفای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در اجرای طرح شهرک‌های فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تمام موارد علمی، پژوهشی، تجاری، صنعتی و خدماتی و مسکونی در نظر گرفته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا