کشف مومیائی 1000 ساله در هلند

پژوهشگران هلندی در پی بررسی یک مجسمه فلزی بودائی در این کشور ، در کمال شگفتی مشاهده کردند که داخل این مجسمه بقایای یک مومیائی قرار دارد . به گفته کارشناسان ، وجود یک مومیائی داخل مجسمه موضوعی است که تا کنون مشابه آن دیده نشده بود و آزمایش های انجام شده نشان می دهد که این مومیائی به قرون یازده و دوازده میلادی تعلق دارد .

این موضوع زمانی مشخص شد که پزشکان آلمانی در مرکز درمانی Meander در کشور هلند به منظور بررسی دقیق تر مجسمه بودائی فوق ، از آن سی تی اسکن گرفتند . در پی این موضوع و کشف مومیائی داخل مجسمه ، تحقیقات جدیدی برای بررسی دقیق تر محتوای آن انجام شده و نمونه استخوانی این مومیائی جهت بررسی دی ان ای به آزمایشگاه فرستاده شده است .

در این پژوهش های  دکتر رینود ورمیدن Reinoud Vermeijden که متخصص دستگاه گوارش و کبد است به همراه دکتر بن هگل من Ben Heggelman که یک رادیولوژیست محسوب می شود ، به بررسی و مطالعه این مومیائی باستانی پرداختند .

مطالعات بعدی نشان داد که بدن این مومیائی پس از مرگ شکافته شده و تمامی اعضای داخلی آن خارج شده و سپس حفره شکمی با تعداد زیادی طومار و نوشته های چینی پر شده است . گفتنی است بخش هائی از این نوشته ها سالم باقی مانده ولی بخش هایی از آن نیز دچار پوسیدگی و زوال شدیدی شده اند که این موضوع مطالعه روی آن ها را دشوار کرده است .  

بر اساس گزارش Mail Online این نخستین نمونه مومیائی یافت شده در داخل یک مجسمه بودائی در جهان به شمار می رود . این شبکه خبری به نقل از  اریک برویجن Erik Bruijn که یک کارشناس و متخصص آثار بودائی محسوب می شود ، عنوان کرد : احتمالا این مومیائی به فردی به نام Liuquan تعلق دارد که یکی از اعضای مدرسه مدیتیشن در چین بوده است . شایان ذکر است که بسیاری از بودائیان در روزگار گذشته اعتقاد داشتند اساتید مدیتیشن هیچگاه نمی میرند و برای همیشه در حالت مراقبه باقی می مانند .

در خاتمه باید عنوان کرد که این مجسمه که هنوز مومیائی فوق در داخل آن قرار دارد به موزه تاریخ طبیعی مجارستان Hungarian Natural History Museum در شهر بوداپست منتقل شده و به نمایش عمومی گذاشته شده است . این نمایشگاه تا ماه می سال جاری میلادی ( برابر با اردیبهشت و خرداد ماه ) ادامه خواهد داشت و ادامه پژوهش ها و مطالعات روی این مجسمه و بقایای مومیائی داخل آن همچنان در حال پیگیری است .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا