کشف فسیل 200 میلیون ساله در روسیه

در اواخر سال گذشته میلادی پژوهشگری  با نام آندری تیوریاکوف Andrey Tyuryakov در منطقه سیبری روسیه در حال جستجو جهت پیدا کردن قارچ خوراکی بود که به طور تصادفی با بقایای یک فسیل باستانی رو به رو شد . این فسیل از سوی دانشمندان بررسی شده و اعلام شد که این بقایا ،  یکی از مهمترین دایناسورهای یافت شده در روسیه محسوب می شوند .

فسیل این دایناسور غول پیکر  در ساحل Wrangel در دریای سیبری به دست آمد . پژوهش های بعدی نشان داد که این استخوان ها به دویست میلیون سال پیش تعلق داشته و بخشی از اسکلت یکی از بزرکترین دایناسورهائی است که در دوران ما قبل تاریخ در کره زمین زندگی کرده بودند .

آندری تیوریاکوف در این مورد گفت : من خیلی به قارچ علاقه دارم و به همین دلیل معمولا در هنگام راه رفتن در طبیعت به زیر پایم توجه می کنم . این موضوع سبب شد که پس از برخورد با این شی شگفت انگیز توجه من به آن جلب شده و به بررسی آن بپردازم .

گفتنی است آندری تیوریاکوف یکی از چهار دانشمندی است که در قالب یک گروه اکتشافی از سوی یکی از شرکت های روسی تولید کننده انرژی ، جهت کاووش و جستجو به این منطقه اعزام شده بود . وظیفه این تیم تحقیقاتی ، بررسی شرایط و نحوه زندگی خرس های قطبی در مناطق فوق و ارائه گزارش های مرتبط با این موضوع به مقامات محیط زیست عنوان شده است .

آزمایش های بعدی نشان اد که این فسیل ها به گونه ای خاص از دایناسورهای ماقبل تاریخ با نام پلسیوسوروس plesiosaurus تعلق دارد که به عنوان یک هیولای دریایی عظیم الجثه معرفی می شود . این دایناسور در حدود 200 میلیون سال پیش زندگی می کرده و ابعاد دندان هایش به اندازه یک خیار بزرگ بود . پلسیوسوروس دارای گردنی بسیار بلند و سر و جمجمه ای کوچک بوده و مجهز به باله هائی جهت حرکت و شنا در آب است .

این دایناسور در دوره ژوراسیک زندگی می کرده و خطرناک ترین جانور آبزی محسوب می شده است . بسیاری از دیرینه شناسان از پلسیوسوروس به عنوان تی رکس 'T-Rex اقیانوس ها یاد می کنند .