شیرخشک ، افزایش آرسنیک و خطر سرطان در نوزادان

مطالعات جدید نشان می دهد که میزان آرسنیک موجود در ادرار کودکانی که از مواد غذائی غیر از شیر مادر تغذیه می شوند ، بیشتر از میزان آرسنیک موجود در ادرار کودکانی است که از شیر مادر بهره مند هستند .

در این مطالعات که توسط پژوهشگران کالج دارتموث Dartmouth College انجام شد ، محققان دریافتند ، میزان آرسنیک موجود در ادرار کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ، هفت و نیم برابر کمتر از سایر کودکانی است که شیر مادر تغذیه نشده اند .

گفتنی است غلظت آرسنیک موجود در آب لوله کشی شهری به مراتب بیشتر از غذاهای آماده کودک است ولی این موضوع زمانی سبب افزایش شدیدتر آرسنیک در ادرار کودکان خواهد شد که از هر دوی این مواد به صورت همزمان برای تغذیه نوزادان  استفاده شود .

در همین رابطه پرفسور  کاترین کوتینگهام Kathryn Cottingham که سرپرستی این مطالعات را بر عهده دارد ، اعلام کرد : "  تغذیه با شیر مادر می تواند میزان قرار گرفتن در معرض آرسنیک را در نوزادان کاهش دهد . این موضوع حتی در اندازه های اندک آرسنیک نیز نمود دارد . این موضوع یکی از مزایای مهم تغذیه نوزادان با شیر مادر است . "

پژوهشگران همچنین بر اساس نتایج تحقیقات خود اعلام کردند که وجود آرسنیک در تغذیه کودکان سبب بروز سرطان شده و می تواند موجب بالا رفتن آمار مرگ و میر نوزادان شود و عوارضی از قبیل کاهش وزن و کم شدن قدرت تحلیل و فعالیت های مغزی را به دنبال دارد .

از سوی دیگر مارگارت کاراگاس  Margaret Karagas از پژوهشگران ارشد شرکت کننده در این پروژه تحقیقاتی در مورد اهیمت این موضوع اظهار داشت : " ما به خانواده ها به طور جدی توصیه می کنیم که آب مصرفی خانگی خود را جهت بررسی میزان آرسنیک موجود در آن آزمایش کنند . این موضوع بر سلامت افراد و به ویژه نوزادان تاثیر به سزائی دارد . "

گفتنی است شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله Environmental Health Perspectives منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا