بیماری های آلرژیک، نتیجه غذا دادن به کودک زیر شش ماه

دکتر نسترن خسروی در گفت و گو با سیناپرس افزود: احتمال دارد که اسهال و بیماری های عفونی نیز دامنگیر این کودکان شود.

وی ادامه داد: دلیل ابتلای کودک به این بیماری ها این است که دستگاه گوارش کودک هنوز کامل نشده است. به عبارت دیگر، دستگاه گوارش کودک، آنزیم ها و موادی که برای جذب و هضم مواد غذایی لازم است را در اختیار ندارد.

این فوق تخصص نوزادان تصریح کرد: به همین دلیل، کودک تا قبل از سن شش ماهگی باید فقط و فقط شیر مادر یا شیرخشک را مصرف کند.

خسروی ضمن تاکید بر اینکه برای غذاخور کردن کودک نباید عجله کرد، اظهار داشت: خیلی از خانواده ها به توصیه پزشکان در این زمینه چندان توجه نمی کنند، زیرا برخی خانواده ها علاقه دارند هرچه زودتر به کودک خود همان غذایی را بدهند که خودشان مصرف می کنند. از طرفی، برخی خانواده ها هم احساس می کنند که چون در نتیجه غذا خوردن کودک زیر شش ماه، در ظاهر مشکلی برای کودکشان پیش نیامده است، به همین کارشان ادامه می دهند، اما خبر ندارند که بدن کودک آنها رفته رفته به آن غذا آلرژی پیدا کرده است.

به گفته این فوق تخصص نوزادان، رشد مغزی کودک بویژه در دو سال نخست زندگی بسیار مهم است. مغز برای رشد بهتر به انواع ریزمغذی ها، چربی ها، ویتامین ها و پروتئین ها نیاز دارد که اینها را می توان یکجا در شیر مادر یافت. بنابراین نباید با خوراندن غذایی بجز شیر به کودک، او را از این همه مواد مغذی محروم کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: از آنجایی که کودک زیر شش ماه، معده کوچکی دارد و با خوردن یک قاشق غذا، سیر می شود، سوال این است که چرا باید معده نوزاد را با چیزی پر کنید که نمی تواند ارزش غذایی بالایی مثل شیر مادر داشته باشد؟

وی با بیان اینکه حتی بعد از شش ماهگی کودک، باز هم تاکید اول بر تغذیه با شیر است و بعد غذای کمکی، خاطرنشان کرد: بعد از شش ماهگی نیز در ابتدا به کودک شیر داده و بعد از حدود 30 دقیقه به او غذا بدهید، زیرا با دادن شیر به کودک، معده او برای خوردن غذا هم آمادگی پیدا می کند. البته اینکه برای شروع غذاخور شدن کودک، والدین از چه نوع غذایی استفاده کنند نیز بسیار مهم است.

خسروی با تاکید بر اینکه غذاهایی که کودک مصرف می کند، در حافظه سیستم ایمنی او ضبط می شود، یادآور شد: برای آغاز فرآیند غذاخور شدن کودک، باید در ابتدا غذای کودک را بسیار ساده، حتی بدون نمک، شکر، گوجه، ادویه و رب آماده کرد تا سیستم ایمنی و دستگاه گوارش او به تدریج آماده شود.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا