ساکنان اولیه پولینزی از آسیا مهاجرت کرده اند

مطالعات جدید پژوهشگران و بررسی و آنالیز ژنتیکی  تعدادی اسکلت کشف شده در مقبره باستانی لاپیتا Lapita cemetery که حدود 3 هزار سال قدمت داشته و در آن تعداد 63 سنگ قبر به دست آمده و بیشتر اسکلت های کشف شده در این محوطه نیز فاقد سر بودند نشان می دهد که ساکنان اولیه مناطق پولینزی از شرق آسیا مهاجرت کرده و به این مناطق وارد شده اند و در بین این گروه انسانی ، تنها میزان اندکی اختلاط نژادی مشاهده می شود .

مردم مناطقی مانند وانواتا Vanuatu ، نیو کالیدونیا New Caledonia و فیجی از خاک آسیا به این مناطق مهاجرت کرده اند و زمانی به این سرزمین رسیده اند که پیش از آن ها هیچ انسانی در این بخش ها زندگی نمی کرد .

گفتنی است سرپرستی و مدیریت این تحقیقات وسیع بر عهده  فردریکو والنتین Frédérique Valentin از پژوهشگران مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه France’s National Center for Scientific Research با همکاری متئو اسپریگز Matthew Spriggs از محققان دانشگاه ملی استرالیا Australian National University قرار داشته و این دانشمندان در بررسی های خود اقدام به مطالعه و بررسی تطبیقی اسکلت ها و جمجمه های کشف شده از مقابر تئوما  Teouma cemetery و تطبیق آن ها با نمونه های مشابه کشف شده در آسیا و بخش هایی از جنوب اقیانوس آرام هستند .

در همین رابطه متئو اسپریگز در گفتگوئی خبری اعلام کرد : " چیزی که ما در نتیجه این مطالعات می توانیم نشان دهیم این است که مردم مناطقی مانند وانواتا Vanuatu ، نیو کالیدونیا New Caledonia و فیجی از خاک آسیا به این مناطق مهاجرت کرده اند و زمانی به این سرزمین رسیده اند که پیش از آن ها هیچ انسانی در این بخش ها زندگی نمی کرد ."

بر اساس این مطالعات ، در دوره های بعدی ، مردم ساکن مناطق گینه نو و جزایر سلیمان نیز با استفاده از قایق های سنتی خود که به Lapita شهرت دارنند ، به سرزمین های فوق  سفر کرده و مجذوب فرهنگ این مردم شده اند .

گفتنی است پژوهشگران در حال آنالیز دی ان ای و بررسی دقیق ژنتیکی نمونه های باستانی کشف شده در این مناطق و تطبیق آن با ساکنان امروزی این سرزمین ها و بخش هایی از آسیا هستند که احتمال داده می شود نخستین مهاجرت های انسانی به جزایر پولینزی از این بخش ها صورت گرفته باشد .

در خاتمه گفتنی است که جزایر پولینزی در حدود هزار جزیره در اقیانوس آرام هستند که به صورت مثلثی بزرگ در نقشه مشاهده می شوند . یک راس این مثلث در هاوائی ،راس دیگر در نیوزلند و سومین راس آن در جزیره ایستر قرار دارد . از مهمترین جزایر این مجموعه می توان به فیجی ، ساموا و هاوائی اشاره کرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا