حفاظت از مرجان ها با خنثی کردن اسید دریاها

تپه های مرجانی تنها به عنوان یک عنصر زیبا در طبیعت کاربرد نداشته و درواقع این مرجان ها نقشی بسیار با اهمیت در برقراری تعادل اکوسیستم دریائی ایفا می کنند. علاوه بر نقشی که این مرجان ها به عنوان پناهگاه بسیاری از جانوران دریائی دارد،  یکی از مهمترین کاربردهای این تپه های مرجانی ، وظیفه ای است که به عنوان ضربه گیر و حائل طبیعی سواحل در برابر امواج و طوفان های دریائی بر عهده دارند.

متاسفانه در دهه های اخیر و به دلیل تغییرات آب و هوائی رخ داده در سطح کره زمین ، میزان گاز دی اکسید کربن که اصلی ترین گاز عامل ایجاد شرایط گلخانه ای در اتمسفر زمین محسوب می شود ، بسیار بالا رفته و به تبع آن میزان جذب این گاز توسط اقیانوس ها نیز زیاد شده است. این عامل سبب اسیدی تر شدن آب اقیانوس ها می شود  که این موضوع خطری جدی برای زندگی مرجان های دریائی به شمار می رود.

شرایط نگران کننده فعلی سبب شده است تا پژوهشگری انگلیسی به نام Nell Bennett از کالج سلطنتی هنر لندن نوعی مرجان مصنوعی اختراع کند که در اطراف سواحل مرجانی نصب شده و میزان اسیدی بودن آب این بخش های دریا را متعادل نگاه دارد.

مرجان های مصنوعی در مجاورت مرجان های طبیعی قرار می گیرند و رفته رفته در آب اقیانوس حل می شوند که این موضوع سبب قلیائی شدن آب آن منطقه شده و به این ترتیب میزان اسیدیته آب در مناطق دارای تپه های مرجانی تحت کنترل قرار می گیرد.

وی در این زمینه می گوید : آب اقیانوس ها روز به روز اسیدی تر می شود و ساختار معدنی اسکلت مرجان ها در این اسید تحلیل رفته و حل می شوند. این شرایط دقیقا مشابه زمانی است که شما با خوردن مواد قندی و اسیدی ، میزان اسیدی بودن دهانتان را بالا می برید. در این حالت دندان های شما آسیب می بینند. این دقیقا اتفاقی است که در حال حاضر برای مرجان های دریائی در حال وقوع است.

در واقع این اختراع جدید یک نوع مرجان مصنوعی با خاصیت قلیائی بسیار بالا است که در آن عناصری مانند کربنات کلسیم و کربنات سدیم به کار رفته است. این مرجان های مصنوعی در مجاورت مرجان های طبیعی قرار می گیرند و رفته رفته در آب اقیانوس حل می شوند که این موضوع سبب قلیائی شدن آب آن منطقه شده و به این ترتیب میزان اسیدیته آب در مناطق دارای تپه های مرجانی تحت کنترل قرار می گیرد.

سازنده این مرجان های مصنوعی اعتقاد دارد ، استفاده از این محصول جدید در محیط آزمایشگاهی ، با موفقیت رو به رو بوده است و اکنون باید از آن در محیط طبیعی دریاها استفاده کرده و حداقل به یکسال زمان برای بررسی نتیجه عملکرد این مرجان های مصنوعی ، نیاز است. وی در این زمینه به رسانه ها اعلام کرد :

در ساخت مرجان های مصنوعی از موادی استفاده شده است که به تدریج در آب حل می شوند. در این محصول ، تکنولوژی خاصی استفاده نشده و همچنین هیچ ضرری برای محیط زیست و دریاها ایجاد نمی کند ، پس برای استفاده از آن جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

میزان رشد اسیدی شدن آب اقیانوس ها به حد هشدار دهنده ای رسیده است و کارشناسان پیش بینی می کنند با ادامه روند فعلی ، تمامی مرجان های دنیا حداکثر تا سال 2050 به دلیل بالا رفتن سطح اسید آب اقیانوس ها و همچنین فعالیت های انسانی ، از بین بروند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا