تجاری سازی تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر با رعایت صرفه اقتصادی

ابراهیم کارخانه ای در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به سهم بسیار اندک استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور، اظهار کرد: استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و روز به روز بر وسعت و دامنه آن افزوده می شود. کشورها سعی می کنند تنوع انرژی داشته باشند که بهترین آنها انرژی های تجدیدپذیر هستند. متاسفانه در کشور ما هرچند برخی قوانین در مورد انرژی های تجدیدپذیر مصوب شده اما بسیار ضعیف عمل شده است. به گونه ای که شاید سهم انرژی های تجدیدپذیر در کشور ما حدود 0.7 درصد باشد که بسیار ناچیز است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اینکه در برنامه پنجم توسعه و در قوانین سنواتی، بحث بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر مورد تاکید قرار گرفته است اما متاسفانه دولت رغبت چندانی برای توسعه این انرژی ها نشان نداده است. این موضوع به یک عزم راسخ و هدفمند نیاز دارد که تاکنون شاهد آن نبوده ایم. در حالی که کشور ما به دلیل داشتن روزهای آفتابی زیاد از ظرفیت بسیار خوبی نسبت به دیگر کشورها برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر برخوردار است. البته در این ارتباط اقداماتی انجام گرفته اما در حدی نیست که چشمگیر باشد. در مورد انرژی باد هم در بعضی از نقاط کشور به صورت پراکنده توربین های بادی استفاده شده است اما سهم آن قابل ملاحظه نیست.

وی تصریح کرد: یقین دارم که موضوع انرژی های تجدیدپذیر در برنامه ششم توسعه هم مورد توجه قرار می گیرد اما آنچه مهم است مساله عملیاتی شدن این برنامه هاست که می بایست دولت در این زمینه کار کند.

کارخانه ای با انتقاد از برخی اظهار نظرها که داشتن منابع سوخت های فسیلی را باعث بی نیازی کشور به انرژی های تجدیدپذیر بیان می کنند، گفت: سوخت های فسیلی آلودگی های زیادی ایجاد می کنند. بر اساس قوانین بین المللی کشورها موظفند استفاده خود از سوخت های فسیلی را کاهش دهند تا حجم گازهای گلخانه ای کاهش پیدا کند. در مقابل انرژی های تجدیدپذیر، انرژی های پاک هستند که هیچگونه آلایندگی برای محیط زیست ندارند.

بر اساس قوانین بین المللی کشورها موظفند استفاده خود از سوخت های فسیلی را کاهش دهند تا حجم گازهای گلخانه ای کاهش پیدا کند. در مقابل انرژی های تجدیدپذیر، انرژی های پاک هستند که هیچگونه آلایندگی برای محیط زیست ندارند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  خاطرنشان کرد: علاوه بر این انرژی های تجدیدپذیر از طبیعت گرفته می شوند و به همین دلیل به صورت رایگان در اختیار بشر قرار دارند و نیاز به فرآوری هم ندارند. تنها مساله مهم دستگاه های مورد نیاز از جمله سلول های فتوولتائیک در مورد انرژی خورشیدی و توربین های بادی در مورد انرژی باد است که هزینه نسبتا بالایی دارند. البته قدم هایی برای ساخت این تجهیزات در کشور برداشته است منتها می بایست با صرفه و صلاح اقتصادی، تجاری سازی شود. وگرنه اگر قرار باشد که قیمت تمام شده انرژی های خورشیدی و بادی چندین برابر سوخت های فسیلی باشد، قطعا مصرف کنندگان از خود رغبتی نشان نخواهند داد.

وی در پایان متذکر شد: در خیلی از مناطق کشور امکان حمل و نقل سوخت های فسیلی بسیار مشکل است اما انرژی های تجدیدپذیر در همه جا وجود دارند. خیلی از روستاهایی که امکان گازرسانی و برق رسانی برای آنها مقدور نیست می توانند از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنند. به هرحال این سرمایه خدادادی است که کشور ما باید از آن به نحو احسن استفاده کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا