گام بزرگ پژوهشگران در درمان بیماری های قلبی

دانشمندان دریافتنند که چگونه یک پروتئین خاص نقش محوری در ضربان قلب پیوسته دارد . این کشف بزرگ می تواند در نهایت عاملی کمک کننده در درمان بیماری های قلبی باشد و جان میلیون ها نفر را که سالانه در اثر اینگونه بیماری ها در خطر بوده و یا از بین می رود ، نجات دهد .

ضربان قلب در افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند ، باید به طور دقیق کنترل شود . حتی یک اختلاف کوچک ریتم ضربان قلب ممکن است باعث مرگ ناگهانی فرد شود .

محققان برای نخستین بار به توضیح این مساله پرداختند که چگونه پروتئین سی میوزین (myosin-binding protein C) به بافت عضلات اجازه می دهد که در قلب به طور کامل و هم زمان به کار بپردازند .

پروفسور دابلیو . جاناتان لدرر (W. Jonathan Lederer) استاد فیزیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (Maryland) واقع در واشنگتون دی سی ایالات متحده امریکا در این رابطه می گوید : این پروتئین نقش مهم و تعیین کننده ای در فرآیند عملکرد عضلات قلبی دارد .

پیش از این دانشمندان می دانستند که کلسیم به عنوان عاملی در راه اندازی ضربان قلب عمل می کند ، فعال سازی پروتئین های فیبری که سلول های عضله قلب را تشکیل می دهند، باعث منقبض کردن سارکورها می شود .

قابل توجه است که سارکومرها واحدهای انقباضی سلول هستند .  سارکومرها از رشته ‌های نازک و ضخیم تشکیل شده اند . رشته‌ های نازک از فیلامان ‌های اکتین تشکیل شده‌ ، در حالی که رشته‌ های ضخیم از پروتیین‌های میوزین ساخته شده‌اند . گفتنی است سارکومرها هسته ندارند .

مولکول های کلسیم به طور مساوی در سراسر طول هر سارکومر توزیع نشده اند و قابل توجه است که مولکول ها از انتهای آن منتشر می شوند . با وجود این ، سارکومرها به طور یکنواخت انقباض پیدا می کنند اما روند و فرآیند انجام آن تا امروز همانند یک راز بر دانشمندان پوشیده مانده بود . در حال حاضر پژوهشگران پاسخ این مساله را در  پروتئین C پیدا کرده اند .

محققان با استفاده از مدل حیوانی ، به مطالعه و بررسی فیزیولوژی سارکومرها پرداخته و آزادسازی کلسیم را اندازه گیری کردند و در نهایت به واکنش مکانیکی فیبرهای عضلانی رسیدند . به نظر می رسد که پروتئین حساس سی به طور قطع بخشی از فرآیند سارکومر به کلسیم است . به عنوان نتیجه می توان گفت که در وسط انقباض سارکومر تقریبا در انتهای آن  ، کلسیم بسیار کمی وجود دارد . در واقع پروتئین سی باعث می شود تا سارکومرها هم زمان منقبض شوند .

دکتر مایکل . جی . پریویس (Michael J. Previs) استادیار دانشگاه ورمونت (Vermont) ایالات متحده امریکا در این رابطه چنین توضیح می دهد : کلسیم همانند شمع در موتور خودرو بوده و پروتئین سی نیز همچون رینگ های پیستون باعث افزایش بهره وری عملکرد می شود .

به نظر می رسد که پروتئین سی نقش بسیار مهم و گسترده ای در بسیاری از مشکلات قلبی ایفا می کند . نقص در این نوع پروتئین ممکن است باعث شدت خطر آریتمی قلبی شده که در ان حالت قلب توانایی پمپاژ خون را از دست می دهد و مرگ ناگهانی اتفاق می افتد .

آریتمی قلبی (Cardiac arrhythmia) غیر طبیعی بودن ریتم قلب معنا می شود . ریتم طبیعی قلب از گره سینوسی آغاز شده و پس از انتقال به گره دهلیزی- بطنی در بطن ها منتشر می‌ شود . ریتم طبیعی قلب بین شصت تا صد ضربان در دقیقه ‌است .

در همین زمینه دین . ای . آلبرت ریس (Dean E. Albert Reece)  از دانشگاه مریلند معتقد است که فراتر از یافته هایی که در این کارهای پژوهشی به دست آمده ، چالش های بسیاری در رابطه با زمینه حل چگونگی تولید انقباض پروتئین سی و اختلال ریتمی در بیمار به وجود می آید .

این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم پیشرفته (Science Advances) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا