بدافزارهای جاسوسی دربرنامه های کتب مذهبی

 براساس تحلیل های صورت گرفته بر روی 38000 برنامه کاربردی توسط شرکت Proofpoint که یک شرکت امنیت سایبری در آمریکا است، تعداد زیادی از این برنامه ها به دنبال سرقت داده افراد و دریافت اطلاعات موقعیت مکانی آن ها هستند و در برخی موارد اقدام به برقراری تماس های غیرمجاز از جانب افراد قربانی خود می کنند که در میان این برنامه های کاربردی، کتب مذهبی نیز وجود داشته اند.
از پنج هزار و 600 برنامه کاربردی کتاب مقدس 4154 مورد اندرویدی، 1500 مورد برای سیستم عامل iOS که مورد بررسی قرارگرفته شده است 3.7٪ حاوی بدافزارهایی بوده اند که هدفشان دسترسی به داده های اشخاص و سرویس های غیرمجاز است. 
از چهار هزارو 500 برنامه کاربردی قرآن کریم 3804 مورد اندرویدی، 646 مورد برای سیستم عامل iOS، این نوع برنامه کاربردی در رتبه دوم پس از برنامه کاربردی Bible قرار می گیرد. هر دو این برنامه های کاربردی بیش از 10 میلیون بار دانلود شده اند و 13 نمونه از برنامه های کاربردی قرآن کریم بیش از 1 میلیون بار دانلود شده است که یک نمونه از این برنامه کاربردی به شدت پرخطر است (متأسفانه تا به امروز لیستی از این برنامه های کاربردی آلوده منتشر نشده است) به گونه ای که کارهای زیر را بر روی گوشی قربانی انجام می دهد:
**برقراری ارتباط با 31 سرور مختلف
**خواندن پیامک های متنی کاربر
**ارسال پیامک از جانب کاربر
**توانایی پیدا کردن موقعیت مکانی کاربر
**خواندن و ارسال پست های الکترونیکی کاربر
برنامه های کاربردی قرآن کریم به نسبت برنامه کاربردی کتاب Bible دارای درصد کمی از وجود بدافزارها بوده است و از این جامعه آماری موردبررسی قرارگرفته شده تنها 1% آن ها حاوی بدافزارهای خطرناک بوده اند. این نوع از بدافزارهای موجود در برنامه های مذهبی ازجمله کتاب های مقدس تلاش دارند تا به بخشهایی که اجازه دسترسی به آن ها از جانب سیستم عامل گوشی های هوشمند داده نشده است دست پیدا کنند. این گزارش نشان می دهد که کاربران گوشی های هوشمند بیشتر از قبل باید نسبت به امنیت اطلاعات خود نگرانی داشته باشند.
درواقع نمی توان به ظاهر برنامه های کاربردی اعتماد کرد و با چشمانی بسته اقدام به دانلود و نصب آن ها نمود. افراد سودجو با استفاده از مهندسی اجتماعی به دنبال محقق ساختن اهداف خود هستند، درواقع برخی برنامه های کاربردی آن چیزی که در ظاهر نشان می دهند را در عمل برای کاربران خود ارائه نمی دهند.

****راه های پیشگیری
با استفاده از ابزارهای داده محور که مشخص می کنند برنامه های کاربردی به چه نوع داده هایی دسترسی دارند و چه نوع داده ای را به کجا و چگونه انتقال می دهند به بررسی رفتارهای برنامه کاربردی نصب شده بر روی دستگاه خود بپردازید. برای نمونه برنامه Xposed Framework را می توان نام برد که به راحتی بر روی گوشی های هوشمند اندرویدی قابل نصب است.
انتخاب صحیح و درست در برگزیدن و نصب برنامه های کاربردی باید انجام گیرد. بهتر است قبل از نصب برنامه ها تحقیقات اندکی بر روی آن ها صورت گیرد و همچنین اجازه دسترسی های موردنیاز برنامه ها بررسی شود که اگر فراتر از حد موردنیاز بود آن برنامه نصب نگردد.
در حد امکان توصیه می گردد برنامه های موردنیاز خود را از فروشگاه رسمی اندروید گوگل(Google play) برای کاربران سیستم عامل اندروید و از (App Store) برای کاربران سیستم عامل iOS، تهیه و نصب نمایید.

****راه های تشخیص وجود یک بدافزار
اگر احساس کردید باتری گوشی شما به شکل غیرمعمول به سرعت خالی می شود این نقص می تواند نشانه وجود یک بدافزار جاسوسی بر روی گوشی شما باشد. البته نمی توان به طور قطع عنوان کرد که کم شدن میزان انرژی باتری شما نشانه وجود بدافزار بر روی آن است زیرا باتری ها به مرور زمان فرسوده می شوند و کاهش عملکرد آن ها به مرور زمان امری است طبیعی و بدافزارهای جاسوسی پیشرفته کمترین تأثیر را در مصرف انرژی دارند در صورت امکان باتری خود را روی گوشی دیگری امتحان کنید.
بدافزارهای جاسوسی معروف به مصرف پهنای باند هستند به همین علت هزینه های اینترنت شما افزایش می یابد که علت آن، انتقال اطلاعات شما به سرور مورد نظر بدافزار از طریق اینترنت است که با نصب برنامه های کاربردی مدیریت اینترنت و پهنای باند در گوشی هوشمند خود می توانید رفتار گوشی خود را بررسی کنید.

****راه مقابله
به گزارش ایرنا از مرکز ماهر، برای پاک کردن برنامه کاربردی به قسمت Setting گوشی واردشده و از بخش مدیریت برنامه ها (Manage) اقدام به حذف این برنامه با فشردن گزینه Uninstall نمایید. اگر تهدید بعد از آخرین پاک سازی برنامه از روی دستگاه دوباره ظاهر شد بدان معنی است که بدافزار موفق به نصب ماژول تداوم در مسیر سیستم شده است در این مورد دستگاه باید دوباره با یک ROM رسمی فلش شده و یا به تنظیمات اولیه کارخانه در صورت عدم تخریب آن توسط بدافزار، بازگردد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا