کاهش عوارض آلودگی هوا با تغذیه مناسب

این موضوع سبب شده تا در فضاهای مجازی و سایتهای خبری با حجم زیادی از مطالب مرتبط که هرکدام روشهای مختلفی را برای کاهش اثرات مخرب این معضل بر سلامت افراد پیشنهاد می‌کنند مواجه باشیم؛حال این روشها تا چه میزان موثر هستند پرسشی است که متخصصان پاسخگوی آن هستند.

دکتر سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه در این خصوص گفت:80 درصد مرگ ومیرهای زودرس به دلیل آلودگی هوا بوجود می‌آید و متأسفانه بیماریهای مختلفی مانند کورونر قلب به دلیل آلودگی هوا تشدید  می شود وسالمندان ،زنان باردار،کودکان و بیمارانی که مشکلات ریوی دارند بیشتر در معرض مشکلات ناشی از آلودگی هوا هستند.

مصرف روغن زیتون

وی افزود:رژیم غذایی نقش مهمی در کاهش مشکلات ناشی از هوای آلوده دارد .یکی از موادغذایی موثر در این زمینه روغن زیتون است. این روغن منبع بسیار خوبی از امگا 9 است و باعث فعال شدن آنزیمی می‌شود بنام پلاس مینوژن . روغن زیتون دو آنتی اکسیدان قوی دارد که موجب رقیق کردن خون وجلوگیری از لخته وانتشار اسید اکسید نیتریک در عروق می‌شود،در نتیجه دیواره عروق را شل می‌کنند و گردش خون بهتر می‌شود.

آنتی اکسیدانها را دریابید

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه گفت:مواد غذایی حاوی آنتی اکسید از سلولها در مقابل صدمات ناشی از آلودگی هوا محافظت می‌کنند. ویتامینهای محلول در چربی به جز ویتامین کا حاوی آنتی اکسیدان هستند . ویتامین آ و بتاکاروتن و ای و دی از جمله ویتامینهای مناسب به لحاظ آنتی اکسیدان هستند که مصرف شان در این زمان توصیه می‌شود. ویتامین دی در خوراکهای دریایی  وشیرهای غنی شده با این ویتامین موجود است که می‌توان از آنها استفاده کرد .لازم به ذکر است مصرف شیردر این زمینه بسیار کمک کننده است.

سبزیجات و مواد غذایی حاوی لوتئین

 مصرف ویتامین ای یکی دیگر از اقدامات موثر است که از صدمات هوای آلوده جلوگیری می‌کند.یکی از منابع غنی این ویتامین در جوانه گندم و کاهو است که توصیه می‌شود به میزان مناسب مصرف شوند. ویتامین آ هم نقش موثری داشته خصوصا  منبع این ویتامین در هویج موجود است که پیشتاز کاروتن است.در کلم و گل وکلم واغلب سبزیجات ماده لوتئین موجود است و سبزیجات نشاسته‌ای مانند ذرت و نخود فرنگی هم حاوی  این ماده هستند. در تخم مرغ و سبزیجات برگ دار لوتئین موجود است که این ماده کمک بزرگی به اثرات مخرب آلودگی هوا می‌کند.

وی افزود: سلنیوم هم ماده غذایی دیگری است که در تخم مرغ، مرغ ،غذاهای گیاهی و ماهی وجود دارد که نقش موثری در این زمینه دارد. کارتنوئیدها در اغلب میوه ها و سبزیجات وجود دارند. هر میوه و سبزی که رنگ زرد دارد مانند هویج،خربزه،طالبی،سیب زمینی و فلفل دلمه ای رنگی حاوی این ماده بوده و توصیه می‌شود در مصرف روزانه قرار گیرند.

 

گفتگو: اعظم صفائی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا