اسباب بازی 4 هزار ساله در قبر نوزاد باستانی

در پی کشف یک مقبره باستانی با قدمت 4 هزار و 500 سال در قزاقستان که در داخل آن بقایای یک نوزاد قرار داشت که در هنگام مرگ  کمتر از یکسال سن داشته است ، پژوهشگران به بررسی و مطالعه این مقبره پرداختند . این قبر باستانی در سواحل شمال غرب دریاچه ایتکول Itkul در منطقه کورگان قرار داشته و به نظر می رسد به مردمانی از فرهنگ اوکنو Okunev تعلق داشته باشد .

در بدنه برخی از این اسباب بازی ها ، حفره هایی وجود دارد که با یکدیگر مرتبط هستند و با تکان دادن این اشیا صدا تولید می شود . در حقیقت احتمالا این اسباب بازی ها مشابه جغجغه های امروزی هستند .

در همین زمینه آندری پولیاکوف Andrey Polyakov پژوهشگر و باستان شناس موسسه تاریخچه مواد فرهنگی Institute for the History of Material Culture با همکاری یوری اسین  Yury Esin از مرکز پژوهش های زبان ، ادبیات و تاریخ قزاقستان Khakassian Research Institute of Language, Literature and History به مطالعه و بررسی این یافته ها پرداختند .

این پژوهشگران گزارش مفصلی که از یافته های خود به رشته تحریر در آورده و ان را در مجموعه پزوهشی باستان شناسی ، تبار شناسی و انسان شناسی اورآسیا Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia منتشر کردند . بر اساس این گزارش ، جسد کودک کشف شده در این مقبره در میان گهواره ای ساخته شده از  پوست درخت غان قرار داده  شده و در کنار وی هشت مجسمه مینیاتوری به شکل شخصیت های انسانی ، سر پرندگان ، گوزن ، گراز و یک حیوان گوشتخوار گذاشته شده بود .

بررسی های انجام شده نشان می دهد که این مجسمه ها از جنس شاخ گوزن ساخته شده و روی سینه این نوزاد نیز با  رنگ قرمز تزئین شده بود . البته این احتمال نیز وجود دارد که رنگ کشف شده روی سینه این کودک در واقع بخشی از رنگ های به کار رفته در گهواره یا اسباب بازی هایی باشد که در کنار وی قرار گرفته و برای هزاران سال روی سینه این نوزاد باقی مانده است .

آندری پولیاکوف در این رابطه می گوید : " در بدنه برخی از این اسباب بازی ها ، حفره هایی وجود دارد که با یکدیگر مرتبط هستند و با تکان دادن این اشیا صدا تولید می شود . در حقیقت احتمالا این اسباب بازی ها مشابه جغجغه های امروزی هستند . "

در خاتمه گفتنی است که سر این نوزاد با یک روسری بسته شده بود که در آن 11 پلاک کوچک مسی و دو مخروط فلزی به کمک تسمه هایی نازک به یکدیگر متصل شده بود . یک گوشواره نیز در نزدیکی سر این کودک کشف شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا