پیگیری ثبت نشان جایزه مصطفی و خادم المصطفی (ص) در 90 کشور

مهدی صفاری نیا روز شنبه در حاشیه ششمین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پیامبر اعظم(ص) و نخستین جلسه دومین دور برگزاری جایزه پیامبر اعظم(ص) در هتل پارسیان آزادی افزود: اکنون نشان جایزه مصطفی(ص) و نشان خادم المصطفی(ص) «نشان ویژه واقفان جایزه مصطفی(ص)» در اداره کل مالکیت صنعتی کشور به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: اکنون با همکاری اداره مرکزی ثبت قوه قضائیه در حال پیگیری ثبت هر 2 نشان در 90 کشور اسلامی، اروپایی و آمریکایی هستیم.
وی گفت: خیرین این جایزه دلیلی ندارد که مسلمان باشند و در این خصوص دستورالعمل هایی در شورای سیاستگذاری تدوین شده است. 
وی ادامه داد: اکنون نذر علمی در جایزه مصطفی(ص) طراحی شده است و تاکنون 5 شرکت در این زمینه فعالیت کرده اند، نذر علمی به این معنی است که از محل منافع فعالیت های اقتصادی بخشی از درآمدها به کارهای علم و فناوری اختصاص یابد.
صفاری نیا درخصوص دستورالعمل های ششمین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پیامبر اعظم(ص) افزود: در این جلسه، گزارشی از عملکرد شورای سیاستگذاری جایزه پیامبر اعظم(ص) از سوی دبیرخانه ارائه شد.
وی گفت: تعیین دانشگاه های کشورهای اسلامی که در دور دوم جایزه پیامبر اعظم(ص) به عنوان اعضای اصلی این جایزه قرار می گیرند، در این جلسه بررسی شد زیرا در دور نخست دو دانشگاه عضو اصلی جایزه بودند که اکنون دوره آنها تمام شده و در دستورالعمل این جلسه مقرر شد در کارگروهی متشکل از دانشگاه تهران، شریف، وزارت علوم و دبیرخانه جایزه، انتخاب دو دانشگاه اصلی عضو شورای سیاستگذاری جایزه بررسی شود.
وی با اشاره به این که بررسی تعیین اعضای نهادهای اسلامی بین المللی شورای سیاستگذاری جایزه یکی دیگر از دستورات این جلسه بود، گفت: دو عضو اصلی در شورای سیاستگذاری به صورت دوره ای انتخاب می شوند که در دور نخست بانک توسعه اسلامی و آکادمی علوم جهان اسلام، عضو اصلی این جایزه بودند که برای دور جدید بانک توسعه اسلامی و کمیته های همکاری علمی و فناوری کنفرانس اسلامی به عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند.
وی بیان کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد خیرینی که حداقل منابع اهدایی یک جایزه را تامین می کنند، برای یک دوره ناظر شورای سیاستگذاری شوند، هم اکنون محدودیت حضور ناظر از سوی نهادها برداشته شده و مقرر شد که هر نهاد در قالب گروه های داوری در شورای سیاستگذاری به فعالیت خود ادامه دهند.

** مشارکت 270 فرد حقیقی و حقوقی در نشان خادم المصطفی(ص)
صفاری نیا با اشاره به این که جایزه پیامبر اعظم(ص) 500 هزار دلار در دور نخست بوده، افزود: در دور دوم جایزه مصطفی(ص) و نشان خادم المصطفی(ص) مجموعا 270 فرد حقیقی و حقوقی مشارکت داشته اند.
وی یادآور شد: قطعا یکی از برنامه های جایزه مصطفی(ص) توسعه علم و فناوری بین جهان اسلام و کشورهای اسلامی است و بنابراین نیازمند تامین مالی در این حوزه هستیم؛ برای تامین مالی این جایزه برای حضور فعال خیرین و واقفین باید کار جدی انجام داد. 
صفاری نیا افزود: کسانی که می خواهند جزو حامیان مالی جایزه پیامبر اعظم(ص) باشند، از سوی دبیرخانه این جایزه مورد بررسی قرار گرفته و با تایید شورای سیاستگذاری که معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز عضو آن است، پس از تایید جزو خیرین جایزه قرار می گیرند که این امر در یک فرآیند کوتاه انجام می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا