ویروس ناشناخته ای که از طریق کنه منتقل می شود

وزارت بهداشت ایالات متحده آمریکا در حال پژوهش و بررسی ویروس ناشناخته و جدیدی است که احتمالا  از طریق گزش یک کنه ، موجب مرگ یک کشاورز اهل کانزاس شده است . وی  در ماه آپریل سال گذشته میلادی در بیمارستان بستری شده و بر اثر شدت بیماری ،  درگذشت .

این کشاورز در منطقه ای با نام بوربون دچار این حادثه شده و به همین دلیل ویروس فوق از سوی پزشکان با نام ویروس بوربون   Bourbon virus نامگذاری شده است . گفتنی است این ویروس از طبقه ویروس های گروه thogotoviruses محسوب می شود .

پژوهشگران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در کشور ایالات متحده آمریکا U.S. Centers for Disease Control and Prevention ، زمانی موفق به کشف این ویروس شدند که در حال بررسی و مطالعه نوع دیگری از ویروس ها قابل انتقال از طریق نیش کنه ، موسوم به ویروس هرتلند Heartland virus بودند .

پژوهشگران در این زمینه اعلام کردند نمونه ویروس استخراج شده از فرد متوفی در کانزاس به نظر متفاوت از سایر ویروس های Heartland می آمد . به همین دلیل نسبت به استخراج ژن این ویروس اقدام شده و توالی ژنتیکی این ویروس مورد شناسائی قرار گرفت . نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که ما با یک ویروس جدید و کاملا ناشناخته رو به رو هستیم .

با توجه به این که این مرد کشاورز اهل کانزاس تنها نمونه انسانی مبتلا شده به این نوع ناشناخته ویروس بود ، تحقیقات جدید به منظور شناسائی نحوه انتقال این عامل بیماری زا به بدن وی انجام شده و در نتیجه مشخص شد که این ویروس از طریق نیش و گزش کنه به وی منتقل شده است .

البته پزشکان و کارشناسان هنوز در مورد نحوه عملکرد این ویروس روی بدن انسان اطلاعات زیادی نداشته و دپارتمان سلامتی و محیط زیست کانزاس ، در این زمینه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد : ” هنوز نمی توان با اطمینان در مورد این موضوع اظهار نظر کرد که آیا این ویروس دلیل مرگ فرد متوفی است یا نه و اصولا این ویروس تا چه اندازه ای در مرگ وی سهیم بوده است . “

بر اساس مستندات موجود در پرونده پزشکی این کشاورز اهل کانزاس ، از نشانه های بیماری موجود در فرد متوفی  می توان به تب ، خستگی مزمن ، التهاب پوستی ، سردرد ، بدن درد ، دل آشوبه و حالت تهوع اشاره کرد .

وی همچنین به کاهش تعداد گلبول های سفید و عامل منعقد کننده خون دچار شده بود . بر اساس گزارش های موجود ، فرد قربانی شده توسط این  ویروس جدید در حدود 50 سال سن داشته و پیش از گزش توسط کنه و ابتلا به این ویروس ناشناخته ؛ کاملا سالم و تندرست بوده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا