مساله خرید و فروش پایان نامه با اقدامات پلیسی حل نمی شود

پایان نامه دانشگاهی به عنوان یک سند علمی انحصاری، نشان دهنده توانایی، استعداد و تلاش هر دانشجو در طول دوران تحصیل است. سندی که می تواند در تمام طول زندگی، معیار سنجش توان علمی آن فرد به حساب بیاید.

اما متاسفانه چندسالی است که بحث فروش پایان نامه و رساله دانشگاهی، به یکی از معضلات آموزش عالی کشور ما تبدیل شده است. برای پی بردن به ابعاد این ماجرا، تنها کافی است که گذرتان به چند نقطه پرتردد شهر از جمله روبروی دانشگاه تهران بیفتد تا ببینید که افرادی با صدای رسا و بدون کوچکترین هراس و واهمه ای از فروش انواع و اقسام پایان نامه و رساله خبر می دهند. پدیده ای که نه تنها، جایگاه و منزلت آموزش عالی در ایران که ماهیت پژوهش در این کشور را به چالش کشیده است.

اما دلیل این امر چیست و چرا عزم جدی برای برخورد با فروش پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی در کشو وجود ندارد؟

دکتر سعید سهراب پور در پاسخ به این پرسش، به خبرنگار سیناپرس گفت: اگر برخورد به این صورت باشد که بخواهند با انجام اقدامات پلیسی و دستگیری عاملان خرید و فروش این پایان نامه ها، با آن مقابله کنند، این درست نیست و با این کارها این مساله حل نمی شود. اگر استاد واقعا استاد باشد ، دانشجو نمی تواند اینگونه تقلب کند. چراکه این استاد دقیقا می داند که دانشجویش چه کار می کند و کاملا در جریان فعالیت های پژوهشی او قرار دارد.

رییس پیشین دانشگاه صنعتی شریف، خاطرنشان کرد: بحث فروش پایان نامه و رساله های دانشگاهی مربوط به استادانی است که اصلا نمی دانند دانشجو دارد چه می کند! و همین اندازه که دانشجو برود و یک چیزی بیاورد و به عنوان پایان نامه از آن دفاع کند، برایشان کافی است.

سهراب پور تاکید کرد: استاد درست و حسابی اجازه نمی دهد دانشجو تقلب کند. بنابراین کنترل باید از آنجا باشد نه از طریق پلیس! اگر چهارنفر را هم به جرم خرید و فروش پایان نامه دستگیر کنند، این مساله حل نمی شود.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: اگر ریشه ای به این قضیه نگاه کنیم، بخش عمده مشکل به شکلگیری بازار مکاره دکترا در کشور باز می گردد. وقتی به صورت کاملا بی رویه و غیراصولی، رشته های دکترا راه اندازی کرده اند و به صورت بی رویه دانشجوی دکترا می گیرند، این موارد هم به وجود می آید.

وی با انتقاد از سپردن مسوولیت راهنمایی رساله های دکتری به افراد فاقد صلاحیت، متذکر شد: آیا هرکسی که به عنوان هیات علمی معرفی شد، صلاحیت راهنمایی رساله دکترا را دارد؟ من که 43 است استاد دانشگاه هستم می گویم ندارد. منتها الان به این صورت است و نتیجه آن هم می شود خرید و فروش پایان نامه در کشور.        

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا