وقتی زلزله،حیات آفرین می‌شود

زلزله همواره یکی از مخرب‌ترین بلایای طبیعی در طی تاریخ زندگی بشر بوده است. این پدیده غیرقابل‌پیش‌بینی طبیعی تاکنون میلیون‌ها نفر را به کار مرگ فرستاده و انبوهی از خسارت‌های مادی را به انسان‌ها وارد کرده است. هنوز هم هر از چند گاهی، شاهد وقوع زلزله در شهرهای مختلفی از جهان هستیم که در برخی موارد، خسارت‌های واردشده نیز بسیار چشمگیر و تأسف‌آور است.

بااین‌وجود، با نگاهی به تاریخ شهرهای زلزله‌زده به این نتیجه می‌رسیم که برخی از این شهرها توانسته‌اند نه‌تنها به بازسازی خود بپردازند، بلکه طراحی شهر جدید را بر اساس اصول راهبردی و علمی توسعه شهری به انجام برسانند. در ادامه به بررسی برخی از این شهرهای موفق در بازسازی پس از زلزله می بپردازیم.

  1. مکزیکزیکوسیتی: زمین‌لرزه پایتخت مکزیک یکی از پرخسارت‌ترین زلزله‌های روی‌داده در یک‌صد سال اخیر است که به کشته شدن هزاران نفر و نیز نابودی گسترده زیرساخت‌های این شهر انجامید. این زلزله با بزرگی 1/8 در مقیاس ریشتر آن‌قدر شدید بود که حتی بسیاری از ساختمان‌های مستحکم دولتی نیز به‌طورجدی آسیب دیدند. بااین‌وجود، پس از وقوع این رویداد طبیعی، نوعی عزم ملی برای بازسازی این شهر رقم خورد و مردم در کنار سازمان‌های دولتی و نیز شرکت‌های خصوصی، به‌سرعت عملیات بازسازی را آغاز کردند. این سرعت عمل به‌گونه‌ای بود که در 14 ماه اول پس از زلزله، هرماه به‌طور متوسط حدود 3220 واحد مسکونی برای مردم ساخته شد. همچنین بسیاری از کاستی‌های این شهر که به دلیل رشد نامتوازن قبلی موجب ایجاد اختلال در زندگی روزمره شهروندان می‌شد نیز در طراحی شهر جدید مدنظر قرار گرفت.
  2. سان‌فرانسیسکو: بیش از یک قرن پیش، زلزله‌ای هولناک شهر سان‌فرانسیسکو (در ایالات‌متحده) را لرزاند. این شهر به دلیل گستردگی، ساختمان‌ها و مراکز مهمی داشته و دارد. در این میان، آسیب واردشده به خطوط انتقال گاز و آتش‌سوزی شکل‌گرفته از آن، موجب تشدید خسارت‌های وارده شده به این شهر شد. به‌هرحال، پس از بروز این زمین‌لرزه، مسئولان شهری به فکر برنامه‌ریزی برای بازسازی این شهر – البته این بار به شکلی اصولی و نظام‌مند- افتادند. این برنامه‌ریزی‌ها پس از حدود ده سال نتیجه داد و این شهر به‌طور کامل بازسازی شد. در بازسازی سان‌فرانسیسکو، اصولی نظیر ایجاد خطوط مترو و نیز افزایش عرض خیابان‌ها به‌طورجدی موردتوجه قرار گرفت.
  3. توکیو: پاییز سال 1923 میلادی، زمین‌لرزه‌ای به قدرت 3/8 در مقیاس ریشتر، توکیو (پایتخت ژاپن) را لرزاند. این زمین‌لرزه مرگبار که به جان باختن بیش از 100 هزار نفر انجامید، آتش‌سوزی گسترده‌ای را نیز به همراه داشت که به تشدید خسارت‌های وارده به این پایتخت مهم آسیایی انجامید. بااین‌وجود، پس از بروز این زمین‌لرزه، مسئولان ژاپن با برنامه‌ریزی دقیق برای توسعه شهری، عملیات بازسازی توکیو را آغاز کردند. در این عملیات، مؤلفه‌های توسعه پایدار شهری نظیر شبکه‌های حمل‌و‌نقل عمومی شهری و نیز ایجاد پارک‌های مختلف مدنظر قرار گرفت. امروزه توکیو باوجود جمعیت بسیار زیاد، به دلیل برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در آن زمان، همچنان از زیرساخت‌های مناسبی برای شهروندان خود برخوردار است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا