جهان اسلام نه شرق ستیز است و نه غرب گریز

 «سورنا ستاری» در مراسم نخستین دوره اعطای جایزه علم و فناوری مصطفی (ص) در تالار وحدت از توجه رئیس جمهوری به اقتصاد دانش بنیان قدر دانی و اعلام کرد که خبرهای خوشی در حوزه اقتصاد دانش بنیان در راه است.
جایزه مصطفی (ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اعطا می شود.
این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علم آموزی به «مصطفی» یکی از القاب ایشان به معنای برگزیده نام گذاری شده است.
وی گفت: جایزه مصطفی(ص) به دنبال رقابت با هیچ جایزه ای نیست و تنها به دنبال احیای گذشته پر افتخار علمی جهان اسلام است و همه مبالغی که برای این جایزه هزینه شده است از محل وقف تامین می شود.
ستاری اضافه کرد: همه می دانیم که پس از ظهور اسلام به علم توجه ویژه ای شد و دانشمندان جهان اسلام توانستند در 12 قرن پس از هجرت در حوزه های مختلف از جمله فلسفه و پزشکی و .. قله های علمی را فتح کرده و تمدن اسلامی را بیافرینند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اضافه کرد: اما در دو و سه قرن اخیر این روند شکوفایی مختل شده است و جهان غرب پیشتاز علمی شده است. ما اکنون نیز می توانیم مرزهای دانش را درنوردیم و جهان اسلام را پیشتاز صلح، امنیت پایدار و پیشرفت علمی کنیم .
ستاری اضافه کرد: جایزه مصطفی در پی احیای 12 قرن تمدن بزرگ اسلامی است و اگر موفق شویم رستاخیز جهان اسلام رقم می خورد و اقتدار گذشته احیا می شود.
وی گفت: زمانی که غرب در انحطاط بود مسلمانان به سراغ علم و دانش رفتند اما چه شده است که امروز جهان اسلام به خشم و عصبیت شهره شده است علت آن این است که در دو و سه قرن اخیر خودمان را فراموش کرده ایم.
ستاری اضافه کرد: جهان اسلام نه شرق ستیز است و نه غرب گریز تنها به دنبال این است که گذشته پر افتخار خود را احیا کند گذشته ای که آن را فراموش کرده ایم و تعصب را جانشین تفکر کرده ایم برای همین است که در دو و سه قرن اخیر امثال فارابی ها و خوارزمی ها را نمی بینیم .
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: غرب با استفاده از پایه های علمی جهان اسلام به جلو رفت و ما با غفلت خود به قرون وسطی رفتیم اما اکنون نوبت احیای تمدن اسلامی است و ما باید از تمام ظرفیت جهان اسلام برای این حرکت جدید استفاده کنیم.
ستاری ادامه داد: برای این حرکت علمی از همه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی می خواهیم به دنبال نو آوری و شکوفایی جهان اسلام باشند تا بتوانیم محیط جدیدی برای اعتلای جهان اسلام فراهم کنیم.
وی گفت: این هدف یک آرزو نیست بلکه واقعیتی است که جهان اسلام آن را دنبال می کند و باید هر روز شاهد شکوفایی و درخششی مانند 12 قرن اول پس از هجرت باشیم.
ستاری بر ظرفیت سازی و توسعه همکاری کشورهای اسلامی برای رسیدن به این هدف بزرگ تاکید کرد و گفت: جایزه مصطفی متعلق به همه جهان اسلام است و امیدواریم این نهاد علمی در آینده بتواند شایستگی ها و توانمندی های جهان اسلام را نشان دهد و همه به آن افتخار کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا