مراقب عوارض تجهیزات ورزشی در منازل باشید

دکتر محسن باقریان در گفت و گو با سیناپرس افزود: هدف استفاده از تجهیزات پزشکی در منازل را می توان از چند منظر بررسی کرد. به هر حال شکی نیست که تحرک داشتن و در حرکت بودن در محیط خانه بهتر از سکون و بی تحرکی است، اما نداشتن وقت کافی برای رفتن به باشگاه ورزشی یا حتی کمبود وقت برای چند دقیقه پیاده روی ساده، باعث شده است که خانواده ها فارغ از کوچکی یا بزرگی محیط فیزیکی خانه، جایی را برای تجهیزات ورزشی در منزل در نظر بگیرند.

وی عنوان کرد: علت خرید این تجهیزات در خانواده های مختلف متفاوت است. دلیل اول این است که اهمیت ورزش در بین خانواده ها، کم کم جای خود را باز کرده است و حالا خیلی از خانواده ها نگران تندرستی و سلامتی خود هستند. دلیل دیگر می تواند به چشم و هم چشمی بین خانواده ها برای خرید اینگونه تجهیزات ورزشی برگردد. همچنین دلیل دیگری که در سال های اخیر در بین خانواده ها و بویژه جوانان بسیار شایع شده، بحث تناسب اندام است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: این تجهیزات ورزشی به بهانه کمبود وقت و یا بودجه ناکافی برای حضور در باشگاه های ورزشی، وارد خانه ها شد، اما خانواده ها بدون در نظر گرفتن پارامترهای شاخص های سلامت بدن مثل ترکیب بدن، سیستم تنفسی، انعطاف پذیری، تعادل و …  دست به انتخاب این وسایل می زنند.

به گفته این استاد دانشگاه، احتمال کوتاهی قد و گودی کمر برای پسران نوجوان و عارضه شانه های نابرابر برای دختران نوجوان می تواند در نتیجه استفاده نادرست از تجهیزات ورزشی در منازل به وجود آید.

وی با اشاره به پارامترهای مختلفی که هنگام استفاده و خرید این دستگاه ها باید به آنها توجه کرد، خاطرنشان کرد: در وهله اول باید توجه کرد که کیفیت های مختلفی از تجهیزات ورزشی در منازل وجود دارد و ممکن است حتی برخی از آنها استاندارد هم نباشند. نکته دوم، آموزش استفاده از این وسایل است، به گونه ای که این دستگاه ها باید کالیبره شوند. یعنی با ویژگی های سنی و شاخص های سلامت بدن افراد تناسب پیدا کنند.

باقریان تاکید کرد: اگر روند کالیبره شدن این تجهیزات به درستی انجام نگیرد، سلامت فرد به طور جدی به خطر می افتد.

علت خرید این تجهیزات در خانواده های مختلف متفاوت است. دلیل اول این است که اهمیت ورزش در بین خانواده ها، کم کم جای خود را باز کرده است و حالا خیلی از خانواده ها نگران تندرستی و سلامتی خود هستند. دلیل دیگر می تواند به چشم و هم چشمی بین خانواده ها برای خرید اینگونه تجهیزات ورزشی برگردد.

این استاد تربیت بدنی دانشگاه در ادامه افزود: پس از آموزش دادن اعضای خانواده برای استفاده علمی از وسایل ورزشی در منازل، باید تمرین یا فعالیت بدنی متناسب با ویژگی های فردی نیز به اعضای خانواده ارائه شود. به طوری که دفعات تمرین باید متناسب با فیزیک افراد مختلف باشد، در غیر این صورت، تمرین های زیاد یا غیر اصولی با این دستگاه ها می تواند به سلامت اعضای خانواده لطمه بزند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه این دستگاه ها به تنهایی ضامن سلامتی اعضای خانواده نیستند، تصریح کرد: حیاتی ترین بخش استفاده از این تجهیزات، حضور فرد آموزش دهنده ای است که به مباحث علمی سلامت جسمانی افراد آگاه باشد و بتواند خانواده ها را نسبت به استفاده درست از این تجهیزات راهنمایی کند.

باقریان توصیه کرد: خانواده ها قبل از خرید این تجهیزات، بهتر است از مشاوران و متخصصان حوزه ورزش، راهنمایی بگیرند تا از عوارض ناشی از بهره برداری ناصحیح از این تجهیزات ورزشی در امان باشند.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا