تاکید ابتکار بر بهینه‌سازی مصرف آب درکشاورزی

معصومه ابتکار در نشست با تشکل های زیست محیطی، اساتید و دانشجویان دانشگاه ارومیه اظهار کرد: اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی و توجه به کشاورزی هوشمندانه موضوع مهمی برای آذربایجان غربی است که نه تنها برای احیای دریاچه ارومیه بلکه برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی باید این کار را انجام داد.

معاون رییس جمهور افزود: باید نگاه نوینی نسبت به بهینه سازی مصرف آب و افزایش بهره وری، اصلاح الگوی کشت داشته باشیم و دولت تدبیرو امید اقدامات لازم جهت تامین تسهیلات و ارائه برنامه و راهکار های را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه باید کشاورزی استان باید به سمت کشاورزی پایدار حرکت کند اظهار کرد: مشکل مربوط به ورودی آب به دریاچه ارومیه حل می شود اما اگر برداشت از آب کنترل شده نباشد نتیجه کار مثمر ثمر نبوده و همچنان با مشکلات مواجه خواهیم بود.

ابتکار تصریح کرد: با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و موانع مختلف در عرصه های اجتماعی درکشور، موضوع حفاظت از محیط زیست برای دولت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رییس سازمان محیط زیست گفت: امروز محیط زیست دچار بحران شده و برای حل مشکل و برگرداندن به حالت اولیه نیازمند برنامه ریزی منسجم و مشخص و تلاش مجددانه است.

وی افزود: دریاچه ارومیه بدلیل سالهای بی توجهی امروز در شرایط ناگوار قرار گرفته اما قطعا با برنامه ریزی منسجم مبتنی برپژوهش، تجربه، تخصص ملی و بین المللی و ساز و کار های بین بخشی در ستاد احیای دریاچه ارومیه شاهد احیا دریاچه ارومیه خواهیم بود.

ابتکار گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه برنامه بلند مدتی برای احیای دریاچه ارومیه دارد و مشارکت مردمی نیز در کمک به اجرای برنامه های ستاد کمک رسان خواهد بود.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا ناشی از سال ها کم توجهی در شهر های بزرگ روی داده است اظهار کرد: امروزه آلودگی هوا تبدیل به معضل شده و باید نسبت به حل این معضل اقدامات به جدی انجام داد.

ابتکار به عدم استمرار برنامه های محیط زیست در دولت های مختلف و عدم توجه به قانون اساسی در رابطه با محیط زیست اشاره کرد و گفت: با ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری اهمیت موضوع محیط زیست بر همگان روشن شده و نسبت به برنامه ریزی مستمر و منسجم در این راستا اقدام خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید سعی شودبا هم پیمانی فراگیر بین دانشگاه و سازمان های مردم نهاد و تشکل های صنفی و علمی برای احیا دریاچه ارومیه و بهبود شاخص های مختلف محیط زیست تلاش کرده و گام های موثری برداریم.

وی گفت: یکی از محور های مهم در بحث سیاست های کلی محیط زیست توجه به موضوع مشارکت های اجتماعی و مردمی است که در کمیسیون مربوطه لایحه اجتماعی آن ارائه شده و امید است این لایحه تبدیل به قانون شده و پشتوانه قوی برای تشکل های مردم نهاد باشد.

به گزارش ایسنا،ابتکار با بیان اینکه رویکرد دولت یازدهم فراهم سازی بسط آزادی اجتماعی، حضور و مشارکت های مردمی است اظهار کرد: دولت به تنهایی نمی تواند برای بهبود وضعیت محیط زیست اقدام کندقطعا هم پیمانی دولت و مردم در راستای حل مشکلات و معضلات زیست محیطی موثر خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا