کنترل هوشمند سیلندر خودرو

خودروی اس یو وی (یا بنا بر اصطلاح عامیانه شناخته شده، شاسی بلند) GMC یکی از خودروهای کم مصرف شناخته شده در جهان است. این خودرو مجهز به فناوری بهینه سازی موتوری به نام Dynamic Skip Fire است که به تازگی توسط کمپانی تولا (Tula) ارائه شده است. این سیستم برای افزایش صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو، تعداد سیلندر های فعال در هر لحظه را کاهش می دهد؛ بنابراین اگر کاربر در حال به راه افتادن باشد یا سرعتی را برای خودروی خود کروز (سیستم تثبیت سرعت حرکت خودرو) کرده باشد این خودرو از هشت سیلندر موجود در آن، به صورت خودکار تنها از دو سیلندر بهره خواهد برد

سیستم یاد شده به جای خاموش کردن نیمی از سیلندر ها حتی می تواند در شرایط خاص هفت سیلندر از هشت سیلندر موجود در این خودرو را خاموش کند.

کاهش تعداد سیلندر ها برای افزایش صرفه جویی در مصرف سوخت ایده جدیدی نیست بلکه ایده جدید در این سیستم را می توان مربوط به خاموش کردن سیلندر ها دانست. یکی از راه حل های موجود برای کاهش مصرف سوخت خودرو ها خاموش کردن نیمی از سیلندرهای آنها بود؛ اما این امر نیز خود عواقبی را به همراه دارد از جمله این که موتور ماشین به سرعت شروع به عقب و جلو رفتن کرده و اصطلاحا ریپ خواهد زد.

با این وجود سیستم جدید تولا با همین منطق کار می کند با این تفاوت که به جای استفاده از سیلندر های از پیش کار گذاشته شده می تواند بر اساس موقعیت رانندگی تعداد سیلندر های لازمه را تعیین کرده و آنها را به کار بیندازد؛ بنابراین سیستم یاد شده به جای خاموش کردن نیمی از سیلندر ها حتی می تواند در شرایط خاص هفت سیلندر از هشت سیلندر موجود در این خودرو را خاموش کند.

تجهیز این خودرو به این سیستم و همچنین سخت افزار دلفی (Delphi hardware)، مصرف سوخت آن را به میزان 18 درصد کاهش داده است. این سیستم با بسیاری از تولید کنندگان خودرو مشارکت کرده و احتمالا تا سال 2020 میلادی بسیاری از خودروها به این سیستم مجهز شوند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا