دانشگاه علم و صنعت میزبان دومین همایش اندازه گیری در صنایع نفت و گاز

 دبیر همایش دومین همایش اندازه گیری هیدرو کربن ها در صنایع نفت و گاز  در گفت و گو با ایرنا به اهمیت ویژه اندازه گیری در مهندسی صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: برای کنترل بهینه فرآیندها و همچنین فروش نفت، گاز و فرآورده های نفتی لازم است تا اندازه گیری های دقیقی روی جریان سیال انجام گیرد.

دکتر 'سید حسن هاشم آبادی' افزود: ایران با دارا بودن منابع غنی نفت و گاز در سطح جهان به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در تعیین معادلات جهانی عرضه و تقاضای این محصولات با ارزش محسوب می شود بنابراین لازم است مباحث مربوط به اندازه گیری و کالیبراسیون در کشور به خوبی مورد بررسی قرار گیرد و از فناوری های روز دنیا استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: نمونه های کوچک اندازه گیری صنایع نفت و گاز و پالایش در جاهایی مانند پمپ بنزین و CNG و کنتورهای گاز خانگی قابل مشاهده است و در ابعاد بزرگ نیز در مناطق نفتی کشور برای صادرات نفت اعمال می شود و معاملات نفتی براساس همین اندازه گیری ها صورت می گیرد بنابراین هر دو طرف معامله باید نسبت به دقت و صحت دستگاه های اندازه گیری اطمینان و توافق داشته باشند.

هاشم آبادی ، تجهیزات اندازه گیری و سیستم های کالیبراسیون را از جمله مباحث مورد توجه دومین همایش میترینگ صنایع نفت و گاز برشمرد و گفت: بحث کالیبره کردن یا صحت بخشی دستگاه های اندازه گیری در این صنایع یکی از موضوعات اصلی کنفرانس را تشکیل می دهد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران یادآور شد: مخاطبان اصلی ما در این کنفرانس، شرکت های تابعه وزارت نفت همچون شرکت ملی گاز، شرکت ملی نفت، شرکت پخش و پالایش و شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستند.

وی ادامه داد: از آنجا که محور کنفرانس امسال به موضوع اندازه گیری کمیت سیالات مختلف (هیدرو کربن ها و آب) در صنایع نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی اختصاص یافته و بخش آب هم به کنفرانس اضافه شده است و شرکت آبفا نیز در برگزاری کنفرانس همکاری دارد.

هاشم آبادی در معرفی محورهای کنفرانس گفت: 'اندازه گیری کیفی'، 'میترهای چندفازی و اندازه گیری های مربوط به Wet Gas'، 'انواع فناوری های مربوط به میترینگ (اندازه گیری کمی) نفت، گاز و فرآورده (تک فازی و چند فازی)'، 'استانداردهای ملی و بین المللی در اندازه گیری نفت، گاز و فرآورده'، 'عملیات پرووینگ و کالیبراسیون انواع میتر در صنعت'، 'نگهداری و تعمیرات تجهیزات ایستگاه های میترینگ'، 'فناوری های نوین در اندازه گیری کمی نفت، گاز و فرآورده و حقوق اندازه گیری' اصلی ترین محورهای تخصصی دومین همایش اندازه گیری هیدرو کربنها در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را تشکیل می دهند.

وی ارائه 30 سخنرانی کلیدی، برپایی نشست های تخصصی، کارگاه آموزشی و نمایشگاهی را از آخرین دستاوردهای ایران در زمینه تجهیزات اندازه گیری صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از جمله برنامه های این همایش دو روزه ذکر کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا