اطمینان یابی خانواده ها به امنیت شبکه های هوشمند یک ضرورت است

محمدرضا عارف روز سه شنبه در حاشیه برگزاری ششمین کنفرانس شبکه های هوشمند به ایرنا گفت: هوشمندسازی یکی از اولویت های دنیا است که طی چندسال اخیر دنبال می شود و خوشبختانه ما نیز به موقع انجمن علمی شبکه هوشمند انرژی را در کشور راه اندازی کردیم.
وی با بیان این که فناوری جدید شبکه های هوشمند برای استفاده در کشور باید بومی سازی شود، گفت: هرچند در این زمینه، گام های اولیه خوبی برداشته شده ولی هنوز دانشگاه ها باید جدی تر به میدان بیایند و ظرفیت سازی بیشتری در بخش های تخصصی صورت گیرد.
عارف تاکید کرد: موضوع مهم تر از ظرفیت سازی در بخش های تخصصی، امنیت شبکه های هوشمند است و با توجه به نگرانی هایی که در این زمینه وجود دارد باید به خانواده ها اطمینان بدهیم که حریم خصوصی شان حفظ می شود. 
استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: معتقدیم قبل از این که هوشمندسازی به خانه ها برود، باید با تامین امنیت شبکه ها، آرامش لازم را به خانواده ها بدهیم و این موضوع در انجمن علمی شبکه هوشمند انرژی کشور در اولویت قرار گرفته است که همزمان با توسعه شبکه هوشمند، بحث امنیت آن و توجیه خانواده ها به استفاده بهینه از شبکه را با جهت گیری علمی دنبال کنیم. 
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر دانشگاه ها و انجمن علمی، بخش های صنعت و فناوری هم تقریبا به حوزه شبکه های هوشمند ورود پیدا کرده اند که البته بخش صنعت باید جدی تر به میدان بیاید زیرا بر این باوریم که در فناوری های جدید باید با اتکا به تولیدات داخلی جلو برویم.
عارف تصریح کرد: ادعا نداریم که خودمان را در فناوری های هوشمندسازی از خارج کشور بی نیاز می کنیم ولی باید مبنای توسعه ای ما فناوری های داخلی باشد که خوشبختانه یک کارگروه قوی در انجمن تشکیل شده و ارتباطات خوبی با صنایع مختلف مرتبط با هوشمندسازی برقرار کرده است.
وی به اجرای نمونه طرح های هوشمندسازی از جمله خانه هوشمند در کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با اجرای این نمونه ها، مسیری که کشور باید در زمینه هوشمندسازی طی کند، تسهیل شود.
عارف اظهار داشت: از وزارت علوم نیز انتظار داریم که هم در زمینه آموزش و ایجاد گرایش ها و رشته های وابسته به هوشمندسازی و هم تقویت و حمایت از پژوهش ها در زمینه هوشمندسازی، گام های جدی تر بردارد. 
وی در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر نحوه همکاری دانشگاه ها در اجرای تحقیقات شبکه های هوشمند گفت: دانشگاه های بزرگ کشور درگیر پروژه های شبکه های هوشمند و فعال در این عرصه شده اند که برگزاری شش دوره کنفرانس شبکه های هوشمند، موید این موضوع است ولی از دانشگاه ها انتظار داریم جدی تر به این مساله بپردازند.

بنا به تعریف، یک شبکه هوشمند (انرژی) با استفاده از فناوری دیجیتال دوطرفه، انرژی را از تولیدکنندگان به مشتریان منتقل می کند تا با کنترل وسایل منازل مصرف کنندگان، در مصرف انرژی صرفه جویی شود، هزینه کاهش یابد و قابلیت اطمینان و شفافیت بالا برود. چنین شبکه مدرن الکتریکی به عنوان راهی برای مدیریت استقلال انرژی، گرمایش جهانی و مسایل نوظهور، از سوی بسیاری از دولت ها پیگیری می شود. 

**فناوری های جدید اکنون دیگر یک انتخاب نیست 
رئیس انجمن علمی شبکه هوشمند انرژی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که فناوری های جدید، یک وقتی انتخاب بود ولی الان دیگر انتخاب نیست، توضیح داد: اگر ما انتخاب کنیم می توانیم بومی سازی را دنبال کرده و خودمان را با فناوری تطبیق بدهیم ولی اگر انتخاب نکنیم، فناوری بر ما حاکم می شود و به ما خسارت وارد خواهد کرد.
وی ادامه داد: بنابراین در این زمینه خاص، تلاش مان است که خود را با پیشرفت های جهانی تنظیم کنیم و فناوری ها و پیشرفت های بومی را در اختیار مردم بگذاریم.
عارف در خصوص حوزه های تحت پوشش شبکه های هوشمند، به خبرنگار ایرنا گفت: به واقع، حوزه شبکه های هوشمند فراتر از مبحث انرژی است و به خانواده ها کمک می کند تا مصرف خود را متناسب با اقتصاد خانوار تنظیم کنند و این فناوری صرفا روی انرژی برق یا کنتورهای چند زمانه متمرکز نمی شود.
وی یادآور شد: هوشمندسازی، تنظیم رفتار تجهیزات موجود در محیط منزل یا دیگر محیط ها را با توجه به خواسته های کاربران دربر می گیرد به عنوان مثال هنگامی که شما در خارج از منزل هستید می توانید اقداماتی را که درنظر دارید در منزلتان اتفاق بیافتد، مدیریت کنید مثلا این امکان برای شما وجود دارد که در خارج منزل هستید با استفاده از شبکه هوشمند، گاز آشپزخانه منزل را خاموش یا روشن کنید یا درجه حرارت آب را بالا یا پایین بیاورید.
کنفرانس شبکه های هوشمند 94 امروز اول دی ماه در دانشگاه علم و صنعت ایران گشایش یافت و تا فردا ادامه خواهد داشت.
این کنفرانس با همکاری دانشگاه علم و صنعت و انجمن علمی شبکه هوشمند انرژی ایران تدارک یافته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا