دولت یازدهم امید را به جامعه علمی برگرداند

 دکتر داوود نعمت الهی درگفت وگو با ایرنا افزود: یکی از پارامتر های آغاز و ادامه راه در پژوهش ها داشتن انگیزه است چرا که وقتی پژوهشگر بداند که در آینده شرایط بهتری در پیش رو خواهد داشت می تواند سختی های راه را بهتر تحمل کند.وی اضافه کرد: وضعیت اعتبارات و بودجه ها در دولت یازدهم تغییر چندانی نکرده اما امیدی که دولت برای ایجاد آینده بهتر به جامعه علمی داده است باعث خوشبینی افراد شده است.

این دانشمند برتر کشور های اسلامی ادامه داد: هم اکنون مهمترین مشکلی که در بخش پژوهش ها با آن مواجه هستیم کمبود امکانات پژوهشی است.
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم رقابت های پژوهشی خود را با کشورهای پیشرفته حفظ کنیم باید بدنبال به روز کردن امکانات آموزشی و پژوهشی باشیم. نعمت الهی تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات پژوهشگران ما هنوز در بهترین مجلات دنیا مقاله چاپ می کنند و با تمام توان وارد عرصه های پژوهشی دنیا شده و جایگاه های خوبی را برای کشور کسب می کنند.
این چهره ماندگار استان همدان معتقد است که با کاهش بودجه های پژوهشی رشد تحقیقاتی نیز کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه سازمانی برای هدفمند کردن پژوهش ها وجود ندارد، افزود: پژوهش ها نیازمند هدفمند شدن است چرا که هم اکنون از نتیجه بسیاری از این پژوهش ها بهره برداری نمی شود.
نعمت الهی تصریح کرد: سازمانی که بخواهد در عملی کردن این پژوهش ها تلاش و آنها را به سمت اشتغال و صنعت سوق دهد در جامعه وجود ندارد.

 فرهنگ پژوهش باید از دوران آموزش ابتدایی نهادینه شود
این عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با بیان اینکه فرهنگ پژوهش باید از دوران آموزش ابتدایی به دانش آموزان یاد داده شود تصریح کرد: متاسفانه مدارس امروز تنها به دنبال حفظ کردن دروس و کسب نمره در امتحانات هستند در حالیکه با این روند نمی توان یک فرد خلاق و با استعداد تحویل جامعه داد.
این دانشمند شیمی ادامه داد: البته تحرکاتی در برخی از مدارس در سال های اخیر رخ داده است اما نمی توان به این میزان بسنده کرد چرا که دانش آموزی که با الفبای پژوهش آشنا باشد می تواند در دوران دانشجویی خود راحت تر در این مسیر گام بردارد.

مسئولان پژوهشگران استان را به ادامه راه دلگرم کنند
نعمت الهی اضافه کرد: وقتی یکی از اعضای جامعه علمی استان در بخشی حائز مقام جهانی یا کشوری می شود حداقل انتظار از مسئولان این است که با نصب یک بنر این موفقیت را به اطلاع شهروندان برسانند.
وی ادامه داد: بیشتر افراد فکر می کنند که کسب چنین رتبه هایی تنها در استان های بزرگی مانند تهران است در حالیکه در استان همدان و دانشگاهی مانند دانشگاه بوعلی سینا سالانه مقام های مختلفی توسط اساتید و دانشجویان کسب می شود که بدون اطلاع رسانی ها خارج از دانشگاه ها از آن با خبر نمی شوند.
وی اضافه کرد: حداقل انتظاری که از مسئولان استان داریم از بین بردن تبعیض ها برای بیان موفقیت های افراد است که خود یک مشوق کم هزینه اما در عین حال تاثیر گذار است.
دکتر داوود نعمت الهی جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان است که در رشته شیمی با تخصص الکترو شیمی در دانشگاه بوعلی سینای همدان فعالیت داشته و کارهای پژوهشی خود را از سال 74 آغاز کرده است، وی تاکنون رتبه های برتر جهانی و کشوری متعددی را در کارنامه علمی خود به ثبت رسانده است. این مدرس دانشگاه آذر ماه امسال به عنوان یکی از 10 پژوهشگر برتر کشوری معرفی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا