عزت نفس، کلید موفقیت دانش آموزان دارای آسیب جسمی

بیشتر افراد با آسیب جسمی از عزت نفس پایینی برخوردارند و به نوبه خود انتظاری كه برای رسیدن به آرزوهایشان دارند، پایین است. به همین منظور نیز مطالعه ای ویژه انجام شده است که هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ابعاد عزت نفس، آرزوها و انتظارات دانش آموزان با آسیب جسمی بوده است

با توجه به این که بین عزت نفس و آرزوها و انتظارات دانش آموزان با آسیب جسمی رابطه مثبت معنادار وجود داشت می توان گفت که تقویت عزت نفس در این کودکان می تواند آینده آنها را دستخوش تغییراتی بسیار مثبت کند..

روش انجام این پژوهش، توصیفی و از نوع هم بستگی بود. نمونه پژوهش مشتمل بر تعداد 71 نفر از دانش آموزان با آسیب جسمی (41 پسر و 30 دختر) در شهر شیراز بود. به منظور گردآوری داده ها از 3 ابزار مختلف استفاده شد که این ابزار شامل فرم كوتاه مقیاس عزت نفس هر (كلی، دنی و یونگ، 1997)، زیر مقیاس عزت نفس ارتباط با هم سالان از پرسش نامه دوبوا، فلنر، براند، فیلیپس و لیز (1996) و در نهایت نیز مقیاس آرزوها و انتظارات (لوبر، استوت همر، لوبر، وان كامن و فارینگتون، 1991) بودند. هم چنین برای تحلیل داده ها نیز از ضریب هم بستگی پیرسون استفاده شد.

نتایج حاصل از این پژوهش نشـان داد كه بین عزت نفس در خانه با آرزوها و انتظارات (اهمیت كنونی اهداف، انتظارات آینده نزدیك، انتظارات آینده دور) دانش آموزان با آسیب جسمی همبستگی مثبت و معنادار بالاتری نسبت به سایر ابعاد عزت نفس وجود دارد. به این ترتیب و با توجه به این که بین عزت نفس و آرزوها و انتظارات دانش آموزان با آسیب جسمی رابطه مثبت معنادار وجود داشت می توان گفت که تقویت عزت نفس در این کودکان می تواند آینده آنها را دستخوش تغییراتی بسیار مثبت کند.

منبع: شیدا مندمی، 1394. رابطه ابعاد عزت نفس، آرزوها و انتظارات دانش آموزان با آسیب جسمی، ماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، سال پانزدهم، شماره 133.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا