كاربرد آموزش ارتباط كاركردی در حوزه ناتوانی های رشدی

به تازگی پژوهشگران ایرانی به انجام تحقیقاتی علمی در زمینه آموزش ارتباط كاركردی در حوزه ناتوانی های رشدی دست زده اند و در این مطالعه به تاریخچه، توصیف ویژگی ها، مبانی نظری و پشتوانه تجربی این رویكرد درمانی پرداخته اند.

شیوه مناسب آموزش ارتباط كاركردی برای هر فرد، به وسیله نتایج ارزیابی كاركردی و تحلیل كاركردی مشكل رفتاری موردنظر تعیین می شود..

مشكلات رفتاری دانش آموزان یكی از موانع اصلی در فرآیند آموزش است كه بر كیفیت زندگی این دانش آموزان و خانواده های آنها نیز تاثیر مخربی دارد. آموزش ارتباط كاركردی، یكی از رویكردهای رفتاری در حوزه آموزش ویژه است كه طی چند دهه گذشته مبانی نظری و شواهد تجربی بالایی از آن حمایت كرده اند. شیوه مناسب آموزش ارتباط كاركردی برای هر فرد، به وسیله نتایج ارزیابی كاركردی و تحلیل كاركردی مشكل رفتاری موردنظر تعیین می شود.

حال در این مطالعه، تاریخچه این نوع از آموزش در کشور ما مد نظر قرار گرفته و مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیقات نشان از این داشته است که ترویج آموزش این روش می تواند به خوبی برای والدین کودکان استثنایی مفید واقع شده و به رشد این کودکان و پیشرفت آنها نیز کمک شایانی کند.

منبع: سید محمد صبور ابراهیمی، 1394. كاربرد آموزش ارتباط كاركردی در حوزه ناتوانی های رشدی، ماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، سال پانزدهم، شماره 133.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا