دگرگونی در دنیای چاپ سه بعدی با بهره گیری از گرافن

دانشمندان در سالهای اخیر به این حقیقت دست یافته اند که تحقق موفقیت آمیز طراحی و تولید قطعات و دستگاه های مبتنی بر گرافن نیازمند الگوبرداری دقیق از ورقه های گرافنی در مقیاس میکرونی و نانویی است.

از دیدگاه دانشمندان، تکنیک های چاپ سه بعدی مسیر جذابی به سوی دستیابی به ساختارهای گرافنی سه بعدی محسوب می شود.

روش های متعددی برای ساخت ساختارهای سه بعدی گرافنی وجود دارد با این حال محدودیت های زیادی درخصوص ساخت اشکال ساده نظیر سیلندرها یا اشکال مکعبی وجود دارد.

اکنون محققان توانسته اند با استفاده از پولک های گرافنی اصلاح شده شیمیایی و ترکیب آنها با پلیمرهای مخصوص، جوهر ویژه ای برای چاپ سه بعدی ارایه کنند.

این ایده جدید توسط گروهی از محققان کالج سلطنتی لندن ارایه شده است. دکتر استر تونان از محققان این دانشگاه که در پروژه اخیر نیز حضور داشته می گوید: فرمول های جدیدی که ارایه کرده ایم ویژگی های فیزیکی مورد نیاز برای توسعه فناوری چاپ سه بعدی در دنیای گرافن را دارد.

وی ادامه می دهد: درحقیقت ما از این ماده دو بعدی به عنوان بلوک های سازنده جهت تولید ساختارهای سه بعدی میکروسکوپیکی استفاده می کنیم.

تکنیکی که این محققان ارایه کرده اند "حک یا نوشتن مستقیم جوهری" نام دارد که البته تحت عنوان مونتاژ مستقیم نیز شناخته می شود.

گرافن ورق ای دو بعدی از اتم های کربن در یک پیکربندی شش ضلعی (لانه زنبوری) است. اتم های کربنی در گرافن با هیبرید SP2 به هم متصل شده اند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا