پیاده‌روی فضانوردان برای کابل‌کشی در گرانش صفر

به گزارش  ایسنا، هدف از انجام این مرحله از مأموریت پیاده‌روی‌ فضایی، آماده‌سازی ایستگاه برای الحاق فضاپیماهای تجاری سرنشین‌دار – در قالب برنامه تاکسی فضایی ناسا – برای سال‌های آتی است.

 

پیاده‌روی فضایی روز شنبه ساعت 12:45 به وقت گرینویچ (ساعت 16:15 دوم اسفند به وقت تهران) آغاز شد و طی آن «باری ویلمور» و به همراه «تری ویرتس» مهندس پرواز ناسا به همراه تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای نخستین مرحله از پیاده‌روی سه‌گانه از ایستگاه خارج و در فضا شناور شدند.

 

تیم دو نفره فضانوردان پس از شش ساعت و 41 دقیقه تلاش، مأموریت خود را با موفقیت به پایان رسانده و حتی یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای پیاده‌روی‌ بعدی در روز چهارشنبه را نیز انجام دادند؛ پیاده‌روی فضایی سوم روز یکشنبه هفته آینده انجام می‌شود.

 

«سامانتا کریستوفرتی» فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA) مدیریت این پیاده‌روی را از داخل ایستگاه به عهده داشت؛ این دو فضانورد، کابل‌های 110 متری را در خارج از ایستگاه مسیردهی کردند و قرار است طول این کابل تا هفته آینده به 213.4 متر برسد.

 

این پیاده‌روی‌های فضایی با هدف آماده‌کردن پورت‌های الحاق مدارگرد برای استقبال از تاکسی‌های فضایی انجام می‌شوند؛ کپسول‌های سرنشین‌دار تجاری آمریکا در سال‌های آتی، فضانوردان را به ایستگاه فضایی منتقل خواهند کرد.

 

پیاده‌روی جدید هنگامی انجام شد که ایستگاه در ارتفاع 435 کیلومتری و بر فراز جنوب اقیانوس آرام قرار داشت. این نخستین پیاده‌روی «ویرتس» و دومین پیاده‌روی «ویلمور» به شمار می‌آمد. همچنین این پیاده‌روی، صد و هشتاد و پنجمین پیاده‌روی در طول تاریخ مأموریت ایستگاه فضایی بود.

 

این پیاده‌روی‌ها به همراه چندین پیاده‌روی دیگر در ماه‌های آتی، در نهایت، به منظور آماده‌کردن ایستگاه و بازوی رباتیک آن، برای ساخت دو سکوی بین‌المللی الحاق صورت می‌گیرند که اواخر سال جاری میلادی به ایستگاه تحویل داده می‌شوند. با تکمیل‌شدن پورت‌های الحاق، دو کشتی باری و دو کشتی سرنشین‌دار قادر خواهند بود همزمان به ایستگاه الحاق شوند.

 

شرکت بوئینگ ابراز امیدواری کرده تا اواخر سال 2017 یک فضانورد و خلبان را برای نخستین‌بار، بر روی کپسول سرنشین‌دار خود موسوم به CST-100 به ایستگاه بین‌المللی فضایی بفرستد.

 

اسپیس‌ایکس هم در نظر دارد کپسول سرنشین‌دار خود به نام Dragon V2 را به ایستگاه فضایی بفرستد. این فضاپیما بر اساس فضاپیمای باری دراگون مدلبندی می‌شود که هم‌اکنون تجهیزات لازم مانند غذا و مواد مورد نیاز برای انجام آزمایشات را به فضانوردان ایستگاه تحویل می‌دهد.

 

با پایان برنامه 30 ساله شاتل فضایی در سال 2011، ناسا توانایی‌اش برای اعزام فضانورد به فضا را از دست داد و در حال حاضر، فضانوردان برای سفر به ایستگاه فضایی به کپسول سایوز روسیه متکی‌اند. روسیه برای بردن هر فضانورد به مدار پایین زمین، 70 میلیون دلار هزینه دریافت می‌کند.

 

 

 

پیاده‌روی فضانوردان در خارج از ایستگاه بین‌المللی

 

 

 

پیاده‌روی فضانوردان در خارج از ایستگاه بین‌المللی

 

 

 

پیاده‌روی فضانوردان در خارج از ایستگاه بین‌المللی
 

 

 

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا