واکسن سرطان تخمدان آماده آزمایش روی انسان ها

سیناپرس:این محققان براین باورند که واکسن شخصی از یک تکنیک جدید که پروتئین های جهش یافته در سلول های سرطانی را شناسایی می کند سرچشمه گرفته و این روش آماده برای آزمایش بر روی انسان هاست.

این گروه تحقیقاتی به رهبری دکتر پرامد سریوا ستاوا ، برای توضیح چگونگی عملکرد واکسن، ابتدا میانکنش های بین سیستم ایمنی و سلول های سرطانی را توضیح دادند.

سیستم ایمنی باید بتواند سلول های سرطانی را قبل از حمله به آنها شناسایی کند. محققان دریافتند که پروتئین های خاصی در سطح خارجی سلول های بدن وجود دارند که سیستم ایمنی با شناسایی آنها می تواند سلول های خوب را از بد تشخیص دهد. سلول های سرطانی نیز دارای این پروتئین ها هستند اما پروتئین های آنها بسیار شبیه به پروتئین های روی سلول های سالم است. این بدین معنی است که سیستم ایمنی در تشخیص پروتئین های سلول های سرطانی دچار مشکل است.

پروتئین های سلول های سرطانی، اشتباهات یا جهش های کوچکی دارند که باعث می شوند از سلول های سالم تمایز داده شوند. مشکل اینجاست که سیستم ایمنی نمی داند این اشتباهات چه هستند. پروتئین های سلول های سرطانی می توانند بیش از 1000 اشتباه کوچک داشته باشند اما تنها 10 اشتباه از آنها ممکن است برای سیستم ایمنی قابل تشخیص باشد.

در این مطالعه، محققان این تفاوت های برجسته را شناسایی کردند تا قابلیت شناسایی سیستم ایمنی را بالا ببرند. دکتر سریواستاوا در این باره می گوید: ما می خواهیم بی تفاوتی سیستم ایمنی را از بین ببریم.

واکسن ساخته شده، مقاومت به سرطان را در موش القا کرد

توالی DNA جدا شده از تومورهای پوستی موش توسط استادیار کامپیوتر و مهندسی در دانشگاه کانکتیکات آنالیز شد و با توالی هایی که از بافت های سالم موش جدا شده بود، مقایسه شد.

برای تولید واکسن برعلیه سرطان، این گروه یک تکنیک جدید طراحی کردند. آنها تفاوت های بین پروتئین های سلول های سرطانی موش و پروتئین های سلول های سالم را ارزیابی کردند. پس از آن، محققان با پروتئین های سلول های سرطانی شاخص،واکسن را تولید و مشاهده کردند که موش ها به شدت نسبت به سرطان پوست مقاوم شده اند.

آزمایش واکسن علیه سرطان تخمدان در انسان ها

این تیم در نظر دارد پاییز امسال، به محض گرفتن تاییدیه FDA ،واکسن را بر روی بیماران مبتلا به سرطان تخمدان آزمایش کند. سرطان تخمدان پنجمین عامل مرگ و میر سرطانی بین زنان آمریکاست. طبق گزارش انجمن آمریکایی سرطان خطر ابتلا به این سرطان از هر 72 فرد، حدود 1 نفر است.