طراحی نوعی ژل جدید برای انتقال دارو

به این منظور پژوهشگران در حال طراحی نوعی هیدروژل هستند که بتوان آن را با سرنگ به بدن تزریق کرد. ژل جدید می تواند همزمان حاوی دو نوع دارو باشد که می تواند در درمان سرطان ، بیماری های قلبی و غیره موثر واقع شود.

ژل هایی که پیش از این برای کاربردهای پزشکی ساخته شده، از تشکیل پیوندهای شیمیایی برگشت ناپذیر بین پلیمرها به وجود آمده که سخت و محکم هستند و وقتی یک بار شکل گرفتند دیگر به راحتی نمی توان آن ها را تغییر داد. از طرفی در ساختار آنها از پروتئین استفاده شده و تشکیل آن نیاز به فرآیندهای شیمیایی پیچیده دارد. در حالیکه که پژوهشگران به دنبال تهیه نوعی ژل از ترکیب مواد ساده و در دسترس هستند که بتواند در برابر نیروهای مکانیکی و برشی مقاومت کرده و به راحتی خود را شکل دهد. برای این کار آنها از ذرات نانو که با پلیمرهایی مانند سلولز آمیخته شده اند استفاده کردند.

هر زنجیره پلیمر، با بسیاری از ذرات نانو پیوند شیمیایی ضعیف ایجاد کرده و یک شبکه به وجود می آورد. از آنجا که نقاط اتصال این پیوند نسبتا ضعیف است، در برابر فشار مکانیکی مانند تزریق با سرنگ، شکسته می شود و پس از آن تحت نیروهای برشی، ذرات نانو و پلیمرها پیوند جدیدی با ترکیبات دیگر ایجاد می کنند. ذرات نانو، یک هسته داخلی دارند که برای حمل مولکولهای آبگریز مانند داروهای شیمی درمانی مناسب است. به همین ترتیب، پلیمرها، در یک محلول آبی موجود هستند و بنابراین می توانند مولکولهای هیدروفیل یا آب دوست را مانند پادتن ها و عوامل مربوط به رشد بدن حمل کنند. بنابراین هیدروژل جدید برای ارائه همزمان دو نوع دارو به بدن مناسب می باشد.

این مطالعه با موفقیت روی موش ها آزمایش شده است.  این نوع ژل مزایای مهمی نسبت به تزریق دارو به شکل مایع دارد: یکی اینکه ژل پس از ورود به بدن در همان محل باقی می ماند و شرایطی فراهم می کند تا دارو به بافت خاصی برسد و دیگر اینکه، خواص هر جزء از این ژل می تواند برای کاربرد خاصی تنظیم شود.

یکی از کاربردهای بالقوه این ژل، این است که می تواند بافت آسیب دیده قلب را پس از حمله قلبی ترمیم کند. پژوهشگران همچنین به دنبال امکان استفاده از این ژل برای ارائه داروهای ضد سرطان جهت از بین بردن سلولهای سرطانی به جا مانده پس از جراحی تومور می باشند.   

نتایج این پژوهش در ژورنال Nature Communication منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا