دگزامتازون قاتل خاموش جامعه ایران

دگزامتازون از دسته كورتیكو استروئید های صناعی (كورتون) و طولانی اثر است كه دارای اثرات بارز ضدالتهابی و ضد حساسیت است و مصرف مقدار كم این دارو به مدت كوتاه كه در موارد درمانی تجویز می شود به ندرت عوارض جانبی دارد اما با این وجود، درمان طولانی مدت یا مصرف زیاد این دارو می تواند عوارض جانبی ناخوشایند و خطرناكی را به دنبال داشته باشد.

هر چند كاربرد وسیع داروی دگزامتازون مانند تمام داروها می تواند درمانگر و نجات بخش باشد، از سوی دیگر می تواند عوارضی را نیز بر جای بگذارد.

پژوهشی که به تازگی در این زمینه انجام شده است حاصل یك مطالعه مروری است كه بر پایه اطلاعات جمع آوری شده از جستجوی منظم منابع پایگاه های اینترنتی از جمله Google scholar، Magiran، SID و تحقیقات منتشر شده مرتبط با موضوع و مطالعات كتابخانه ای انجام شده است.

یافته ها نشان از آن داشتند که عوارض نامطلوب ناشی از مصرف نابجا و بی رویه دگزامتازون با اشكال مختلف می تواند منجر به كاهش سد دفاعی بدن در مقابل انواع عفونت ها، تاخیر در ترمیم زخم ها، ایجاد عوارضی مانند افسردگی، توهم و همچنین اختلالات ذهنی، اثر بر تعادل مایعات و الكترولیت های بدن، تاثیر بر توزیع چربی ها در بدن، افزایش فشارخون، افزایش قندخون و ایجاد دیابت كاهش تراكم استخوان ها و پوكی استخوان، كاهش و تضعیف لایه های مخاطی دستگاه گوارش به ویژه معده كه باعث بروز و تشدید زخم های گوارشی و…گردد.

نتیجه گیری انجام شده توسط محققان این بود که هر چند كاربرد وسیع داروی دگزامتازون مانند تمام داروها می تواند درمانگر و نجات بخش باشد، از سوی دیگر می تواند عوارضی را نیز بر جای بگذارد. از آنجا كه كورتون ها جز داروهای پر عارضه محسوب می شوند، توجه دقیق بر مصرف صحیح و آگاهانه آنها و پرهیز از تجویز و مصرف نابجا و بی رویه این داروها از سوی پزشكان و همچنین بیماران بسیار حائز اهمیت است.

منبع: دكتر مژگان مهاجری ایروانی، دكتر مجید نكوفرد، پوریا عبدالمالكی، امید علی وندایی، 1394. نگاهی رویكردی به دگزامتازون قاتل خاموش جامعه ایران، مجله علوم پیراپزشكی و بهداشت نظامی، سال نهم، شماره 2.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا