افزایش خطر ابتلا به سرطانهای گوارش در کارمندان

در گذشته به این دلیل که فعالیتهای افراد بیشتر از نوع یدی وهمراه با تحرک بسیار بود ،آمار چاقی و بیماریهای قلبی عروقی نسبت به حال افزایش کمی داشت واز طرفی مصرف غذاهای فست فودی و حاوی نگهدارنده‌ها کمتر رواج داشت و همین امر سلامت افراد بیشتری را تضمین می‌نمود. متخصصان تغذیه ضمن ابراز نگرانی از نحوه غلط تغذیه افراد بویژه کارمندان،معتقد هستند الگوی صحیح تغذیه نیاز به آموزش وبازنگری داشته و وظیفه این امر بر دوش اصحاب رسانه ومتولیان سلامت مردم در کشور است.

کالری کمتر زندگی سالمتر

دبیر انجمن تغذیه ایران در این خصوص گفت: اصولا با افزایش سن،انرژی پایه بدن(متابولیسم) رو به کاهش آورده ودرنتیجه فرد بیشتر در معرض چاقی قرار می‌گیرد؛مضاف بر اینکه تحرک افراد هم در سنین میانسالی کاهش می‌یابد.افراد در این سنین تمایل زیادی به ورزش ندارند. بر این اساس لازم است در تمام دوران زندگی افراد تحرک خود را حفظ کنند.

به دلیل اینکه افراد کارمند زمان کمتری برای پرداختن به ورزش وتحرک دارند ،بیشتر در معرض مشکلات ناشی از تغذیه نامناسب قرار می‌گیرند.از طرفی نحوه کار این افراد بصورتی است که اغلب در طی روز 7 تا 8 ساعت فعالیت نشسته دارند.از این رو توجه به نحوه تغذیه این قشراز افراد جامعه بیش از سایرین اهمیت دارد.این افراد باید رژیم کم کالری تری نسبت به افراد پرتحرک داشته باشند.به این معنی که تا حد امکان از غذاهای سرخ کرده کمتر استفاده کنند،سبزی و سالاد بیشتر مصرف کنند ،ازمصرف سس‌های چرب و شور خودداری کنند،لبنیات  مصرفی آنها از نوع کم چربی باشد وچربی گوشت ومرغ را در تغذیه حذف کنند.

مصرف مواد غذایی کنسرو شده به دلیل وجود مواد نگهدارنده در ترکیبات آنها به شدت عارضه داشته ودر درازمدت احتمال ایجاد سرطانهای دستگاه گوارش را تشدید می‌کنند.

اختصاص زمان برای تحرک جسمی

وی در ادامه افزود: مصرف سالاد و سبزی در رژیم غذایی از این جهت ارزشمند است که به دلیل وجود فیبر بالا ،حجم زیادی را در معده اشغال می‌کند و از پرخوری‌های کاذب پیشگیری می‌کند و فرد نمی‌تواند بیش از اندازه غذا مصرف کند.

نکته مهم دیگر در حفظ سلامت افراد بخصوص کارمندان،اختصاص زمانی برای ورزش وتحرک جسمی است.زیرا اصولا اساس رژیم سلامت در دو عامل نهفته است. یکی ورزش و دیگری رژیم کم کالری.لازم است افراد میانسال و خصوصا افرادیکه زندگی نشسته دارند از موادی در تغذیه استفاده کنند که کم کالری باشد واز مصرف زیاد نمک در غذاها به دلیل انباشت آب و ابتلا به بیماریهایی نظیر فشارخون وپوکی استخوان خودداری کنند.مصرف میوه‌های تازه در رژیم غذایی این افراد اهمیت بسیاری داشته واگر از میوه‌های خشک استفاده می‌کنند به دلیل خواص چاق کننده آنها بهتر است به میزان کم باشد.

میان وعده مناسب

این مشاور تغذیه ورژیم درمانی ضمن بیان این نکته که نقش میان وعده‌های غذایی در ابتلا  وعدم ابتلا به چاقی  بسیارحائز اهمیت است گفت:مصرف میان وعده های سالم نظیر میوه‌جات خشک ولقمه های نون و پنیر کم کالری همراه با خیار و گوجه فرنگی وگردو به کارمندان و سایر افراد توصیه می‌شود. از مصرف چیپس وپفک وسایر تنقلات باید خودداری شود ومصرف شیرینی‌جات باید به حداقل برسد.متأسفانه یکی از دلایل افزایش چاقی و بیماریهای تابعه آن مصرف میان وعده‌های نامناسب و سرشار از کالری ‌های مضر است که خصوصا در افراد کارمند رواج دارد. مصرف شیرینی جات در میان وعده ها به دلیل جذب زودهنگام قند و بالا رفتن قند خون به فرد احساس سیری کاذب می‌دهد وبلافاصله انسولین ترشح می‌شود وافت قند خون ایجاد می‌شود وفرد مجدد احساس گرسنگی و سرگیجه کرده و سبب می‌شود حجم غذای بیشتری را مصرف کند.ولی مواد نشاسته ای به دلیل وارد کردن تدریجی قند در خون مشکلی ایجاد نمی‌کنند به شرطی که سرخ کرده نباشند.

غذاهای کنسروی حاوی مواد نگهدارنده سرطان زا است

بزرگمهر در انتها افزود: مصرف مواد غذایی کنسرو شده به دلیل وجود مواد نگهدارنده در ترکیبات آنها به شدت عارضه داشته ودر درازمدت احتمال ایجاد سرطانهای دستگاه گوارش را تشدید می‌کنند. بخارپزکردن مواد غذایی و یا کباب کردن این مواد نه تنها وقت زیادی را از افراد نمی‌گیرد بلکه سبب حفظ ارزش غذایی مواد می‌شود.متاسفانه اغلب افراد کارمند به دلایل مختلف اعم از وقت ناکافی برای طبخ غذا از این مواد غذایی مضر استفاده می‌کنند.

 

گفتگو: اعظم صفائی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا