۴ دانشگاه‌ به صنعت خودروسازی وارد می شوند

محمد فرهادی امروز در دومین مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به هفته گذشته که هفته ملی پژوهش و نوآوری بود، گفت: خوشبختانه در این هفته ۴۱ میلیارد تومان قرارداد منعقد شد و این در حالی بود که در سال گذشته میزان قراردادها در هفته پژوهش ۲۵ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگان فناوران مقیم خارج از کشور در نمایشگاه هفته پژوهش حضور داشتند، گفت: این موضوع می‌تواند سرآغاز همکاری مشترک ایران با دیگر کشورها باشد.

فرهادی با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه آن‌گونه هم بیگانه نیست، گفت: صنعت و دانشگاه باید دوطرفه فعال شوند تا ارتباطی بین این دو برقرار شود.

به گفته وزیر علوم، در دو سال اخیر ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شده بود، بر همین اساس واحد ارتباط با دانشگاه در وزارت صنعت معدن و تجارت مستقر شد و از سوی دیگر دانشگاه‌ها به صورت ماموریت‌محور حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه و پیگیری آن در این دولت گفت: به عنوان مثال اکنون صنعت خودرو با دانشگاه تهران، صنعت خودرو برقی توسط دانشگاه شریف و دانشگاه علم و صنعت و صنعت خودروی هیبریدی با دانشگاه امیرکبیر پیگیری و دنبال می‌شود.

به گفته فرهادی همچنین برطرف‌سازی مشکلات و بحران‌های آبی و مسئله‌یابی این موضوع در بین دانشگاهیان مطرح شده است.

وزیر علوم اظهار داشت: از سوی دیگر وزارت نفت ۳۰ میدان نفتی را به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها واگذار کرده و در این خصوص نیز ارتباط بین صنعت نفت و دانشگاه‌ها برقرار شده است؛ اگر یک درصد هم نفت بیشتری برداشت شود، می‌تواند ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

وی گفت: وزارت نیرو و وزارت دفاع هم بیش از هزار طرح را با همکاری دانشگاه‌های کشور آغاز کرده‌اند.

فرهادی با بیان اینکه بحث مشارکت بیشتر از همکاری مطرح است، گفت: امیدواریم که مشارکت بیشتری در زمینه‌های مختلفی بین دانشگاه و صنعت برقرار شود.

وزیر علوم ادامه داد: ۱۰ درصد از پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها قابلیت تبدیل به محصول را دارند. اساتید و دانشجویان می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیانی را تاسیس کنند تا در راستای اجرایی کردن پایان‌نامه‌ها و تبدیل آنها از طریق فناوری به محصول، گام بردارند. همچنین اگر ۵ دانشجوی دکترا بتوانند یک شرکت دانش‌بنیان تاسیس کنند، به اقتصاد کشور کمک زیادی می‌شود.

وی با اشاره به قوانین و ضوابطی که برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب رسیده است، گفت: آیین‌نامه‌های زیادی در این دولت برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شده است.

فرهادی افزود: پس از تحریم‌ها ممکن است قراردادهای متعددی منعقد شود که برای این قراردادها پیوست‌های فناوری را نیز مطرح کرده‌ایم.

به گزارش مهر، وزیرعلوم با بیان اینکه بیش از ۳ درصد ارتقای فناوری دیپلماسی علمی داشته‌ایم، گفت: امسال ارتباطات علمی خوبی را با کشورهای مختلف داشته‌ایم و بنا داریم که این ارتباطات را توسعه دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا