هایدروسیتی؛ جدیدترین شکل انرژی پاک

به گزارش ایرنا از ساینس، محققان دانشگاه پوردو و مدرسه پلی تکنیک لوزان سوئیس در یک اقدام مبتکرانه برای تولید انرژی های پاک و دوستدار محیط زیست، با ترکیب منابع حرارتی خورشیدی و سوخت هیدروژنی، شکل جدید از انرژی پاک به نام هایدروسیتی تولید کردند.در این فرآیند جریان الکتریسیته و هیدروژن به طور همزمان تولید می شوند و هیدروژن برای استفاده های بعدی ذخیره می شود. در این روش از توربین های پرفشاری استفاده می شود که در شرایط کم فشار هم قابل استفاده هستند.

محققان معتقدند که راندمان این روش در تولید سوخت هیدروژنی 50 درصد و در تولید الکتریسیته 46 درصد است.مهمترین مزیت این روش، تولید همزمان الکتریسیته و سوخت هیدروژنی است که کاربرد گسترده ای در صنعت حمل و نقل، تولید مواد شیمیایی و صنایع دیگر دارد و با استفاده مکرر پایان نمی پذیرد؛ زمانی که خورشید غروب می کند، سوخت هیدروژنی ذخیره شده وارد عمل می شود و توربین هرگز از کار نمی افتد. محققان به این دستاورد به چشم یک اقتصاد پایدار می نگرند و امیدوارند که قادر به رفع تمام نیاز های انرژی از جمله حمل و نقل، گرمایش و برق باشد.
این دستاورد در حال حاضر در مراحل آزمایشگاهی قرار دارد و به زودی وارد دنیای واقعی می شود. نتایج این تحقیقات در نشریه National Academy of Sciences منتشر شده است.