همکاری فضائی روسیه و فرانسه

روز جمعه و در پی عقد قرارداد همکاری میان دو کشور فرانسه و روسیه ، کشور فرانسه متعهد شد در بخش هائی از پروژه های تحقیقاتی و اکتشافات فضائی روسیه همکاری داشته باشد . این قرار داد در نشست مشترکی با حضور ایگور کوماروف Igor Komarov رئیس سازمان فضائی روسیه Roscosmos و مدیر سازمان ملی فضائی فرانسه جین یوس له گال Jean-Yves Le Gall. به امضای طرفین رسید .

این قرار داد همکاری از سوی طرفین بسیار مثبت قلمداد شده و به اعتقاد کارشناسان ، همکاری های مشترک می تواند دو کشور را در پیشرفت های فضائی خود یاری دهد . در همین زمینه سخنگوی سازمان فضائی روسیه در نشستی خبری در رابطه با این قرار داد اعلام کرد : " روسای سازمان های فضائی دو کشور در این نشست درباره چشم انداز همکاری های دو جانبه آینده پژوهش و اکتشافی در حوزه فضانوردی و پرتاب ماهواره بحث و مذاکره کرده و مهمترین موضوع مورد بحث قرار گرفته ، بررسی امکان استفاده از راکت های ماهواره بر سویوز Soyuz در پایگاه فضائی فضائی فرانسه در گینه و همکاری دانشمندان فرانسوی در پروژه موسوم به سویوز  است . لازم به توضیح است که همکاری روسیه و فرانسه در پایگاه گینه فرانسوی ، تاریخی 15 ساله دارد . "

در این قرار داد همچنین دو کشور متعهد به انجام همکاری های بلند مدت پژوهشی و دو جانبه شدند . لازم به توضیح است که دو کشور فرانسه و روسیه سابقه همکاری های مشترک در امور فضانوردی را داشته و در سال 2016 پنجاهمین سال همکاری های فضائی خود را جشن خواهند گرفت .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا