پژوهشی بومی درباره باروری اسبچه خزر

هدف از این مطالعه ارزیابی اثر آلبومین سرم گاوی در رقیق كننده منی اسبچه در شرایط سرد بود. نمونه های منی پس از جمع آوری با هم مخلوط و به چهار بخش مساوی تقسیم شدند. هر قسمت با یكی از رقیق كننده های زیر رقیق شد:

نتایج نشان دادند كه جنبایی كل در ساعت 48 در رقیق كننده های BSA-5 و BSA-10 در مقایسه با رقیق كننده های BSA-0 و BSA15 به طور معنا داری بیشتر بود.

1. رقیق كننده های فاقد آلبومین سرم گاوی (BSA-0)
2. رقیق كننده های حاوی 5 میلی گرم در میلی لیتر آلبومین سرم گاوی (BSA-5)
3. رقیق كننده های حاوی 10 میلی گرم در میلی لیتر آلبومین سرم گاوی (BSA-10)
4. رقیق كننده های حاوی 15 میلی گرم در میلی لیتر آلبومین سرم گاوی (BSA-15).

پس از گذشت مدت زمان 2، 24 و 48 ساعت سردسازی، اثر رقیق كننده های مختلف بر جنبایی، زنده مانی، فعالیت غشا و سطح مالون دی آلدهاید (MDA) ارزیابی شد. نتایج نشان دادند كه جنبایی كل در ساعت 48 در رقیق كننده های BSA-5 و BSA-10 در مقایسه با رقیق كننده های BSA-0 و BSA15 به طور معنا داری بیشتر بود.

رقیق كننده BSA-10 در مقایسه با رقیق كننده BSA-0 و BSA-15 به حفظ جنبایی پیش رونده بالاتری منجر شد. فعالیت غشا در رقیق كننده BSA-15 در ساعت 48 در مقایسه با سایر رقیق كننده ها به طور معنا داری كاهش یافت. زنده مانی در رقیق كننده BSA-15 در مقایسه با سایر رقیق كننده ها به طور معنا داری كاهش یافت. در نتیجه رقیق كننده BSA-15 در مقایسه با سایر رقیق كننده ها در ساعت 48 اثر محافظتی كمتری بر جنبایی كل و فعالیت غشای پلاسمایی اسپرم داشت.

منبع: وحید قدیمی، مهدی ژندی،  1394. اثر آلبومین سرم گاوی بر كیفیت اسپرم اسبچه خزر طی سردسازی،مجله علوم دامی ایران ، سال چهل و ششم، شماره 2.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا