مطالعه اکو سیستم و ساختار بستر اقیانوس هند

مطالعات اقیانوس شناسی و بررسی مناطق مختلف بستر دریا ها ، یکی از برنامه های پژوهشی رایج در بین بسیاری از کشورهای پیشرفته است که با اهداف مختلفی از جمله مطالعه اکو سیستم و شناسائی لایه های بستر دریا ، مطالعه حرکات لایه های زمین و فعالیت های آتشفشانی ،  جستجو و شناسائی منابع جدید معدنی و منابع نفت و گاز و بررسی شرایط زندگی و مهاجرت آبزیان انجام می شود .

در این میان کشور چین یکی از اصلی ترین کشورهایی است که همه ساله و به صورت جدی در حال برگزاری پروژه های تحقیقات میدانی اقیانوس شناسی است . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، سی و نهمین دوره از پژوهش های اقیانوس شناسی چین به تازگی اغاز شده و کشتی پژوهشی دایانگ ایی هائو Dayang Yihao به معنی اقیانوس شماره یک روز شنبه گذشته  با هدف انجام دور جدید مطالعات اقیانوس شناسی ، بندر چینگ دائو Qingdao را در شرق کشور چین و استان شاندونگ ترک کرد .

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رابطه با این سفر اکتشافی ، پژوهشگران به همراه کشتی دایانگ ایی هائو به مدت دویست و پنج روز در ماموریت خواهند بود و طی این مدت پیش بینی می شود مسافتی بالغ بر 20 هزار مایل دریائی را طی کنند . در همین رابطه لی هوای مینگ Li Huaiming دانشمند ارشد این پروژه تحقیقاتی اعلام کرد : "   هدف اصلی این سفر پژوهشی ، بررسی و مطالعه منابع زیستی ، پلی متالیک سولفید   polymetallic sulphide و محیط زیست اقیانوس هند اعلام شده است . " گفتنی است این پزوهشگر چینی تجربه شرکت در 254 ماموریت اکتشافی را دارد .

بر اساس جزئیات منتشر شده در رابطه با ماموریت فوق ، قرار در این سفر پزوهشی 19 بلوک از بخش های بستر اقیانوس هند از منظر زمین شناسی مورد مطالعه قرار گیرد که البته این منطقه که مساحتی بالغ بر یک هزار و نهصد کیلو متر مربع را شامل می شود در بخش جنوب غربی اقیانوس هند قرار دارد .

در خاتمه لازم به توضیح است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، این ماموریت پژوهشی در ماه جولای از تابستان سال اینده به پایان خواهد رسید .