استانداردهای پرورش و توزیع زالو تدوین شود

 دکتر محمود خدادوست  در گفت و گو با  ایرنا اظهار کرد: زالودرمانی یکی از روش های درمانی در طب سنتی ایران است، اما علت اینکه وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو هنوز در این قضیه ورود نکرده، تدوین نشدن ضوابط و آیین نامه های استانداردهای لازم برای پرورش، نگهداری و توزیع زالو است.

وی افزود: درحال حاضر یک کارگروه مشترک بین معاونت طب سنتی وزارت بهداشت، دانشگاه تهران و سازمان غذا و دارو در راستای تعیین آیین نامه ها و ضوابط لازم در این زمینه تشکیل شده است.
خدادوست گفت: در منابع طب سنتی و طب نوین تاکید شده است که هر زالویی زالوی طبی نیست، همه زالوها برای درمان مناسب نیستند و پیش از استفاده از زالوها باید سلامتی آنها تایید شود. چراکه زالو با سلامتی و خون بیماران در ارتباط است و اگر آلودگی داشته باشد آن را به بیمار منتقل می کند.

وی تاکید کرد: زالو باید در شرایط بهداشتی و بدون آلودگی میکروبی و ویروسی تولید شود و مانند دارو در داروخانه ها با شرایط بهداشتی و استاندارد توزیع شود؛ در این صورت با تجویز پزشک طب سنتی و رعایت مبانی زالودرمانی می توان از آن استفاده کرد اما تا زمانی که این بسترها آماده نشود، نمی توان زالودرمانی را تجویز کرد.

خدادوست با بیان اینکه در حال حاضر زالو در مواردی مانند جراحی پلاستیک و رفع گرفت های پوستی در کشور استفاده می شود، افزود: هنوز مطمئن نیستیم زالوهایی که در این موارد استفاده می شود، آلودگی دارند یا ندارند.
وی ادامه داد: البته مراکزی که از این زالوها استفاده می کنند مدعی هستند که مجوز سازمان شیلات ایران را دارند اما اگر قرار است زالو برای مصارف پزشکی استفاده شود، باید مجوز وزارت بهداشت را نیز داشته باشد.

خدادوست یادآور شد: در آمریکا زالودرمانی تحت نظارت سازمان غذا و داروی این کشور (FDA) صورت می گیرد و زالوهای مورد استفاده تاییدیه این سازمان را دارند اما وزارت بهداشت در کشور ما هنوز برای هیچ زالو و مرکزی مجوز صادر نکرده است.وی افزود: شیلات برخی شرایط را برای پرورش زالو تعیین کرده است و در حال حاضر در چند منطقه کشور زالو پرورش داده می شود اما این زالوها بر اساس ضوابط و قوانین شیلات پرورش داده می شود و اینکه آیا این ضوابط مورد تایید وزارت بهداشت هست یا نه باید مورد بررسی قرار گیرد.

** زالوی سمی
معاون طب سنتی در مورد زالوی سمی و مضرات آن برای سلامتی افراد گفت: زالو به خودی خود سمی نیست و منظور از زالوی سمی در منابع طب سنتی آلوده بودن زالو به میکروب یا ویروسی است که در محل پرورش به آن آلوده شده است و می تواند بیماری زا باشد.

خدادوست افزود:اگر برای درمان از زالوی سمی و غیربهداشتی استفاده شود، ساده ترین مشکلی که می تواند برای بیمار ایجاد کند، ایجاد حساسیت های پوستی و کهیر است که با خارش و التهاب همراه است.وی ادامه داد: همچنین زالوی آلوده می تواند مشکلاتی مانند اختلالات انعقادی ایجاد کند چراکه یکی از خواص بزاق زالو دارا بودن ماده ضد انعقادی است که می تواند خون را رقیق کند به همین دلیل بیمار ممکن است دچار خونریزی شدید شود.خدادوست گفت: علاوه بر این آلودگی های میکروبی و ویروسی زالو می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای بیمار ایجاد کند.

** فواید زالودرمانی

معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: به دلیل وجود خاصیت رقیق کنندگی آنزیم های موجود در بزاق زالو می توان از آن برای درمان بیمارانی که غلظت خون دارند یا بیماران قلبی استفاده کرد.خدادوست با بیان اینکه درحال حاضر از زالو بیشتر در جراحی های پلاستیک و رفع گرفت های پوستی استفاده می شود، افزود: در جراحی های پلاستیک به دلیل اختلال در بازگشت وریدی، هماتوم یا خون مردگی هایی در محل گرفت ایجاد می شود و از آنجایی که زالو دارای ماده ضدانعقادی است می تواند با رقیق کردن خون، خون رسانی به محل گرفت را بهبود بخشد.

وی گفت: به این طریق زالو هماتوم و مواد زائدی راکه در محل جراحی جمع شده است، به عنوان مواد التهابی که مانع گرفتن پیوند می شود، از بین می برد و با بهبود خون رسانی، روند درمان را تسریع می کند.خدادوست خاطرنشان کرد: همچنین از آنجایی که زالو از خون حاوی CO2 که در منابع طب سنتی از آن به عنوان خون فاسد نام برده شده است، تغذیه می کند، جریان خون را در بدن بهبود می بخشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا