ویژگی های آینه اولیه رصدخانه ملی ایران چیست؟

تلسکوپ ملی ایران با نام INO340 از نوع تلسکوپ‌های انعکاسی و دارای آئینه اولیه با قطر ۳.۴ متر است و در رده تلسکوپ‌های ۴ متری جهان قرار می‌گیرد.

سازه، اجزاء مکانیکی ،کنترلی و اپتیکی تلسکوپ ملی ایران با سازه‌ای به وزن تقریبی ۶۰ تن در دست طراحی است. این تلسکوپ از نوع سمتی، ارتفاعی (Alt – Az) است و آئینه‌های اولیه و ثانویه این تلسکوپ نیز مجهز به سامانه پیشرفته کنترل فعال است.

در طراحی مکانیک این تلسکوپ از آنالیزهای مختلف اجزاء محدود نظیر ارتعاش، تنش و تغییر شکل ایستا، پاسخ بسامدی و تحلیل باد استفاده می‌شود تا منجر به طراحی بهینه و نهایتا تصاویر با کیفیت بسیار بالا شود. سامانه حرکتی از نوع چرخدنده‌ای و با کنترل موقعیت بسیار دقیق است. یاتاقان‌های کف گرد این تلسکوپ از نوع هیدرواستاتیکی است و طراحی و ساخت آن، تماماٌ در داخل کشور انجام شده است.

تلسکوپ ملی ایران با نام INO340 از نوع تلسکوپ‌های انعکاسی و دارای آئینه اولیه با قطر ۳.۴ متر است و در رده تلسکوپ‌های ۴ متری جهان قرار می‌گیرد.

دکتر سپهر اربابی مدیر توسعه طرح رصدخانه ملی ایران در گفتگو با خبرگزاری علم و فرهنگ(سیناپرس) درباره جزئیات فنی آینه اولیه تلسکوپ ملی ایران گفت: این آینه از ماده ای ویژه فعالیت های خاص به خصوص اندازه گیری های خاص ساخته شده است چراکه در ساخت آینه باید از شیشه یا جنسی انتخاب شود که به هیچ وجه تحت تاثیر دما، اختلاف دما و گرم و سرد شدن تغییر شکل ندهد.

وی افزود: درنهایت جنس زرودور از کارخانه شوت آلمان که تنها تولید کننده این نوع آینه است انتخاب شد که معمولا از این نوع جنس برای آینه های رصدخانه های بزرگ و ابزارهای اندازه گیری دقیق استفاده می شود.

عضو هیات علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه صنعتی قم با بیان اینکه قطر آینه 3.4 متر است، تصریح کرد: این آینه تقریبا به شکل منیسک پاست یعنی هر دو سطح بیرونی و داخلی آن حالت قوس مانند دارد و یک حفره به قطر 70 سانتی متر در وسط آن قرار دارد که نور را پس از اینکه به آینه ثانویه برخورد کرده و بازتابیده شد از داخل حفره وسط آینه به سمت دوربین ها و آشکارسازهای تلسکوپ هدایت می کند.

به گفته دکتر اربابی ضخامت آینه 18 سانتی متر و 3 میلی متر و وزن تقریبی آن هم 4 تن و ضریب انبساط گرمایی آن نیز 10 به توان منفی 7 است.

به گزارش سیناپرس، در مراسم رونمایی از این آینه که دکتر لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی(IPM) از این طرح به عنوان موفقیت تاریخی در حوزه علمی یاد کرد و افزود: پشتیبانی‌ها و حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم به ادامه این طرح کمک بسیاری کرد و شخص دکتر ستاری به طور منظم پیگیر این طرح بود.

وی با اشاره به اینکه ایده رصدخانه ملی توسط افراد بسیاری به مرور کامل شد، گفت: این طرح شاید، بزرگ ترین پروژه علمی ایران باشد که با صرف ساعت های بسیار زیادی کار علمی، در حال تولد است. من اطمینان دارم در آینده از رصدخانه ملی ایران به عنوان یک میراث علمی یاد خواهد شد.

رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی با بیان اینکه بیش از یک سال و نیم، آزمایش آینه اصلی این رصدخانه به طول انجامید تا مشخصات مدنظر تایید شود، ابراز کرد: ساخت این آینه در مجموع حدودا 5 سال و طی فرآیندی گسترده و پیچیده به طول انجامیده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه چند فناوری و دانش پیشرفته در ساخت تلسکوپ و احداث رصدخانه ملی ایران به کار برده شده است، گفت: این فناوری ها تا پیش از این در کشورمان وجود نداشتند و قابل خریداری هم نبودند. بلکه نیاز ما سبب شد این فناوری ها در داخل تولید شود و این از ویژگی های پروژه رصدخانه ملی ایران است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا