باید تبدیل علم به پول را یاد بگیریم

سیناپرس: دکتر سعید سرکار در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به رشد علمی کشور در طول یک دهه گذشته، گفت: دانشگاه های ما یک دهه را در ارتباط با توسعه پژوهش و علم پشت سر گذاشته اند و در این زمینه فعالیت زیادی کرده اند و می توان گفت که عملکرد خوبی داشته اند. ما از منظر علمی در جهان رتبه 17 را داریم و این جای افتخار و مباهات دارد. این رشد سریع و انفجاری که اتفاق افتاد نشان می دهد که دانشجویان و استادان ما خوب کار کرده اند. طبیعی است که ما بدون یک بنیه علمی خوب نمی توانیم در عرصه توسعه فناوری موفق باشیم.

سرکار افزود: بالاخره این بنیه علمی، ریشه است. اینطور نیست که ما فکر کنیم در عرصه توسعه فناوری و تجاری سازی می توانیم میانبر برویم. هرچند که فعالیت یک دهه دانشگاه ها برای توسعه علم جای تقدیر دارد اما این موضوع کافی نیست. این یک چرخه کامل است و ما تا حالا نصف چرخه را رفتیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو خاطرنشان کرد: تحقیقات یعنی تبدیل پول به علم. اگر ما می خواهیم نیروی انسانی تربیت کنیم، باید پول هزینه کنیم. فعالیت های آزمایشگاهی که در دانشگاه ها انجام می شود همه هزینه بر است. تبدیل پول به علم در یک دهه گذشته به خوبی انجام شده است. نیمه دوم که تبدیل علم به پول است را باید یاد بگیریم. ما بایستی محیط لازم برای این کار را به وجود بیاوریم.

وی ادامه داد: چرخه اول یعنی تربیت نیروی انسانی متخصص، آموزش خوب، فعالیت های پژوهشی و تولید علم، وظیفه وزارت علوم است. تبدیل علم به پول که به آن نوآوری گفته می شود بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. در واقع تشکیل این معاونت، ضرورت امروز کشور ما هست.

سرکار تاکید کرد: ما باید در عین اینکه در دانشگاه ها نیروی انسانی متخصص تربیت می کنیم، تلاش کنیم که این نیروی انسانی، توانمند هم باشد. بچه های ما از نظر علمی خیلی خوب هستند اما همین ها، افراد توانمندی نیستند. توانمندی به این معنی است که وقتی فارغ التحصیل می شوند، نه تنها ابداع کننده و خلاق باشند و شغلی برای خودشان ایجاد کنند بلکه برای سایر فارغ التحصیلان هم اشتغال تخصصی به وجود بیاورند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تصریح کرد: ما در حوزه نانو در سال گذشته 4600 مقاله منتشر کردیم. الان با این شرایط رتبه هفتم جهان در این عرصه را داریم که جایگاه بسیار مطلوبی است اما ما را قانع نمی کند. ظرفیت کشور ما فراتر از اینهاست به شرط آنکه مورد حمایت قرار گیرد. در این صورت حتما جایگاه ایران به بالاتر از اینها هم ارتقا پیدا می کند.

وی افزود: اینکه ما می گوییم جایگاه هفتم جهان را داریم خیلی ها فکر می کنند که ایران در عرصه نانو تنها از نظر علمی رشد کرده است. من به جرات می توانم بگویم که از نظر تعداد شرکت ها، تنوع و تعداد محصولات و سطح تکنولوژی، قطعا کشور ما در بین 7 کشور برتر جهان است. چون وقتی در نمایشگاه های ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی شرکت می کنیم، فرصتی است که قابلیت ها و تعداد محصولات و سطح تکنولوژی خود را با دیگر کشورها مقایسه کنیم. در این مقایسه ها می توان به جرات گفت که جایگاه مطلوبی داریم.

ما حدود 300 شرکت دانش بنیان در حوزه نانو داریم و در خیلی از صنایع ما فناوری نانو رسوخ کرده و محصولات خوبی در بازار ارایه شده است، حتی محصولات ما به خارج از کشور هم صادر می شود.      

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا