بررسی مقایسه ای شهرهای مدرن و سنتی

پژوهشگران مکزیکی از موسسه سانتافه  Santa Fe Institute  با همکاری دانشگاه کلورادو بولدر the University of Colorado Boulder در حال بررسی و پژوهش در پروژه ای هستند که طی آن شهرسازی مدرن و سنتی در تمدن بشری مقایسه می شود . در این تحقیقات ، پژوهشگران در پی مشخص کردن  مشابهت ها و تفاوت های ساختاری در شهرهای مدرن و امروزی و شهرهای سنتی هستند .

برای دست یابی به این هدف ، پژوهشگران این تیم تحقیقاتی از داده های حاصل از کاووش ها و حفاری های باستان شناسی در مناطق تاریخی و آثار معماری قدیمی منطقه حوزه رودخانه ای مکزیکو استفاده کرده و اطلاعاتی از قبیل میزان جمعیت این مناطق ، تراکم شهری و ابعاد و اندازه سازه ها و فرم های معماری مورد استفاده قرار گرفته شده را مورد بررسی قرار داده و کثرت استفاده از این سایت های باستانی را تخمین زده اند .  در مرحله بعدی ، این پژوهشگران داده های فوق را با شرایط استاندارد های شهر سازی در دنیای امروزی مقایسه کرده اند .

بر اساس گزارش منتشر شده توسط دانشگاه کلورادو بولدر ، نتایج بسیار جالبی از این تحقیقات به دست آمده و بر این اساس مشخص شد که ساختار کلی و نحوه توزیع مناطق شهری و سکونت گاه ها در شهرهای مدرن و سنتی تا حد بسیار زیادی به یکدیگر شباهت دارد .

در همین زمینه اسکات اورتمن Scott Ortman. انسان شناس و پژوهشگر ارشد این پروژه تحقیقاتی اعلام کرد : " یافته های به دست آمده از این پروژه غیر قابل تصور و تکان دهنده است . انسان های امروزی اعتقاد دارند که شرایط فعلی زندگی انسان ها در شهرهای مدرن مرهون افزایش سرمایه ، صنعتی شدن جوامع و دموکراسی ناشی از مدرن شدن دنیا است و این شرایط قاعدتا باید با سیستم های باستانی و سنتی متفاوت باشد ولی این مطالعات نشان می دهد آن چه که امروز شاهد آن هستیم بر پایه شهرهای سنتی و الگو های قدیمی اجتماعی و اقتصادی شهر های پیشین بنا شده است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا