بهبود تصمیم گیری بالینی با یادگیری مبتنی بر الگوریتم

بهبود تصمیم گیری بالینی دانشجویان، یكی از مهم ترین چالش های آموزش پزشكی است و روش های متعددی برای ارتقاء این مهارت وجود دارد. هدف از مطالعه ای که به تازگی در این زمینه انجام شده است نیز تعیین اثربخشی یادگیری مبتنی بر الگوریتم بر توانایی تصمیم گیری بالینی دانشجویان فوریت پزشكی بود

استفاده از الگوریتم ها در كنار سایر روش های آموزشی می تواند در ارتقاء مهارت تصمیم گیری بالینی دانشجویان به ویژه در فوریت های پزشكی موثر باشد..

در این مطالعه تجربی، 25 دانشجوی فوریت پزشكی به صورت تصادفی به دو گروه یادگیری مبتنی بر الگوریتم و كنترل تخصیص یافتند. دانشجویان گروه یادگیری مبتنی بر الگوریتم، تشخیص و درمان در موقعیت ها و مشكلات اورژانس پزشكی را با استفاده رویكرد الگوریتمی فرا گرفتند و آموزش در گروه كنترل، بدون استفاده از الگوریتم ها و به صورت سخنرانی اجرا شد.

مدت زمان آموزش برای هر دو گروه سه ساعت (دو جلسه مجزا با فاصله یك روز) بود؛ و پس از اتمام مداخله، وضعیت تصمیم گیری بالینی با استفاده از سناریو های بالینی و مقیاس خود كارآمدی تصمیم گیری بالینی ارزیابی شد.

میانگین نمرات اخذ شده از سناریوهای بالینی در بین دانشجویان گروه آموزش مبتنی بر الگوریتم برابر با 15.17 بوده و گروه كنترل 14.5 بود و این اختلاف از نظر آماری نیز معنی دار بود. میانگین نمره مقیاس خود كارآمدی تصمیم گیری بالینی در گروه آموزش مبتنی بر الگوریتم 30.13 در گروه كنترل 32.1 بود و در این مورد نیز اختلاف معنی دار بود.

نتیجه گیری انجام شده نیز این بود که یادگیری مبتنی بر الگوریتم در بهبود وضعیت تصمیم گیری بالینی موثر است و استفاده از الگوریتم ها در كنار سایر روش های آموزشی می تواند در ارتقاء مهارت تصمیم گیری بالینی دانشجویان به ویژه در فوریت های پزشكی موثر باشد.

منبع: حمید آسایش، محمد پرورش مسعود، علیرضا شعوری بیدگلی، فاطمه شریفی فرد، 1394. تاثیر یادگیری مبتنی بر الگوریتم بر تصمیم گیری بالینی دانشجویان فوریتهای پزشكی، مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكی یزد، سال دهم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا